lördag 19 augusti 2017

Nystart med Lyktkväll, trodde jag , men tyvärr

Det hade regnat som "attan" här, då tänkte jag så
mysigt då skall jag tända lite på min balkong. Ja inte
Balkongen, men jag har ju lyktor och sådant.
Tände Lyktan på bordet, och mitt fina hus som
hänger på en krok.
Det blev så fint och mysigt.

I går gjorde jag en Blomkålsgratäng, det blev det
godaste på länge. Tog bara bild innan den var klar,
men måste berätta hur gott det blev.
Jag tog Arlas recept på datan. Man skulle riva ost
och blanda i stuvningen. Men eftersom min Prästost
var ny, nändes jag inte det. Jag tog en hel Grönmögelost, ni vet en liten trekant, och hade i den.
Sen följde jag receptet ca 20 min, 200 grader.
Blomkålshuvudet var väldigt stort, 6 dl mjölk och
en burk cremfraice lite vetemjöl , det blev så gott.
Glömde att taga bild när den var klar, hur dum får man bliva, jo det får man. Följ Arlas recept så gott.
Det blev 4 mindre formar, att frysa in. I dag skall
jag ha en form till middag. Steker Bacon till då också.
Kokt potatis skall jag ha i alla fall. Sen har jag ju
Kåldolmarna och Kålpudding. Nyttiga grejor skall jag
tala om. Sent i går kväll när jag skulle gå till sängs,
må ni tro jag blev snopen. Skulle ju blåsa ut ljusen,
de var redan släckta. Ljusen var väl för gamla,
det brann nere i ljusen , rakt ner hade blivit som ett
rör rakt ner. De är bara att kasta, blev inget vackert.
När jag såg hur fint Meta hade på Kolonin, och lilla
Hvitt hos sig, skulle jag taga efter. Men det bidde inget.  När Hemtjänsten kom i går kväll, tyckte de
att jag varit så duktig. " Kål doftar ju inte så gott "
Men de såg ju formarna, då bliver man lite mallig.
Fick ett rart tack från 4a åringen och hans syster, det värmde gott .

Tack Axel och lilla Ellen från en glad "gammelmormor".

4 kommentarer:

Maria sa...

Mysigt kort på de små barnen. Det måste vara skönt att ha balkongen att kunna sitta på, då kommer man lite närmare naturen. Ja nu är det tid att mysa med levande ljus.
Ha en skön helg/kramizar

Tummelisa sa...

Tänk så mycket god mat du lagar. Älskar blomkål, ska nog också göra en blomkålsgratäng. Låter så gott.
Ja nu är tiden för att börja tända ljus. Har faktiskt sådana där "fuskljus" lite här och där. De ser precis ut som stearinljus, med en liten låga. De går på batteri, en del av dem kan man ställa in på tid när man vill att de ska tändas. Har köpt några på "Nilles".
I morgon åker vi till Rhodos, det blir nog varmt...
Ha det så gott!
Kram Tummelisa

Mamma C sa...

Mumsfilibabba det du gjorde med din blomkål. Här regnar det inte, men det var lite mulet ett tag i morse.
Puss o kram

HWIT BLOGG sa...

Mysigt där på din balkong! Tur du inte tände på hela :)
Älskar allt med kål, men ja, doften är ju inte den bästa...nyttigt ska det vara också!
Söndag igen, dags att ta tag i dagen!
Kram Titti