torsdag 13 juli 2017

Man kan drömma och låtsas, det är helt gratis, än så länge ??

Mors,mors tror vi leker lite i dag.
I dag skulle jag velat ta tillbaka några år, ja några
och några det måste bliva ca 45 år.
Då skulle jag velat ta med mig mitt Pick och Pack och
komma upp till min gamla badsjö, Glottern här
där jag  bor. Innan alla benbrott, och revbensbrott
så underbart det var. Tänk när vi åkte iväg med
motorbåten och ungarna. Pannkakor, choklad i termos, till barnen. Kaffe till min gubbe och mig.
ett par flaskor saft extra till barnen. Öl till oss föräldrar, 2,8 % + sill-mackor.
Så sjöng vi alltid i båten, "Gå upp och pröva dina vingar." Tyckte det var härligt då, undrar ibland
om barnen tycker det samma , eller de kanske redan glömt det. Nej det är nog min Nostalgi som
påverkar det. När man inte kan vara igång på samma vis som förr.
Vi pratade i morse min kompis och jag, så mycket
som bara försvinner, det är inte uppenbart nu
längre, vårt underbara Harstena som vi var vid
så många gånger. Jo det finns kvar , men gå med
rullatorer där är ju bara löjligt ...
Nej jag tror kompisen och jag tager en tur till "Badarberget" det klara vi nog av. Ha,ha NEJ
hon visste inte om hon orkade gå och handla i dag.
Det är värmen som tager mest på oss.
Tack för Era härliga rader till mig. Det du
skriver om Tummelisa det är ju över 20 år sen jag gick i pension. Men allt är inte lätt, men tag vara på
ledigheten Du har just nu.
Det jag ser fram emot är "födelsedagskalaset " i morgon
Då skall jag vara vid klockan 11,00 vid slottet,
och fira Viktoria. Sen hela kvällen på Öland.
Nu skrattar mina barn ihjäl sig, men det bryr jag mig inte om. Jag älskar sådana program.
 
 Nu är det Lunchtime, stekt potatis med falukorv
och för att muntra upp det lite, bliver det ett stekt
ägg till. Trevlig dag önskar PRATKVARNEN  HAJAN.
 

7 kommentarer:

  1. Nog mins jag minnena sedan jag var liten. Kommer även ihåg att vi alltid sjöng i båten. Till och med hittade vi på egna melodier. Ha en fortsatt bra dag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Glottern i all ära det var tider det finns många minnen därifrån både med föräldrar och kompisar. Och på tal om Harstena är precis hemkommen därifrån. Mycket har nog hänt sedan ni var där men likväl är det skärgårdens pärla.
    Ha dä bäst ✌

    SvaraRadera
  3. Eva i Dalarna13 juli 2017 17:42

    Härliga minnen du har Hajan. Min svärmor så alltid: om jag ändå finge uppleva en enda dag när barnen var små. Jag tyckte hon var fånig, men idag förstår jag henne och det händer att jag önskar detsamma ☺

    SvaraRadera
  4. Många minnen från när barnen var små kommer upp i mitt huvud när jag läser ditt inlägg idag - härliga soliga dagar när vi tog båten från Ljusfors och for över Glan och genom Doversund och vidare till Finspång och köpte glass :) Stannade på öarna och badade - härliga tider!
    Jag minns dagen när Victoria föddes - vi drabbades av en rejäl hagelskur med hagel som slog sönder salladen i trädgårdslandet och potatisblasten fick stora hål ...
    Ha en bra dag framför tv:n och gläd dig med firandet av vår fina kronprinsessa!

    SvaraRadera
  5. Hej kära Hajan!

    Nog förstår jag precis hur du menar. Visst tänker man på hur det var när barnen var små och allt mysigt man gjorde, små vardagssaker och utflykter.
    Harstena har vi seglat till flera gånger, när barnen var små.Så fint där, minns Tures Udde, där kunde man hyra bastun kommer jag ihåg.
    Ja, tiden går så fort så det är bara inte klokt.

    Önskar dig en fin tv-kväll tillsammans med Victoria. ( Tror inte att dina barn skrattar åt dig).

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  6. Ja dina härliga inlägg...du borde skriva krönikor i en tidning vet ja!!!
    Jamen då är vi två som tar en sväng till Öland i kväll då...dock framför tv:n! Himmel vad turister det var där i veckan, tur jag vet mina "hemliga vägar" att ta sig fram över ön och undvika det värsta bilköerna och största husbilarna :)
    Kram till dig och ha en fin kväll!
    Titti

    SvaraRadera
  7. Jag har också många minnen av båtturer med familjen. När du berättade om era båtturer kunde jag precis minnas matsäcken som mamma packade ner, hur det doftade i den gamla träbåten, klipphällar där vi satt och solade eller metade. Det var en härlig tid, jag har många vackra minnen.

    Vilken somrig och vacker header du har! Kanske har du haft den ett tag, men det var ett tag sedan jag kikade in hos dig.

    Önskar dig en fin helg!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera