tisdag 6 juni 2017

Vår egen Nationaldag , den skall jag fira i allfall

 
 
 
 
 
 
 
Idag har jag haft min städdag, underbart. Men det är
konstigt det fins de som klagar ändå. Jag har valt att
jag dammar överallt, sen tager de golven. Så jag ligger uppe på min bädd, för att inte vara i vägen, sen
torkar de och far runt mig.

 
I kväll kollar jag på Skansen , det liksom hör till
min årsgrupp. Jag har alltid varit med och firat vår
Nationaldag. Först som Scout , åh vad man var glad
för det. Sen var jag Arme-lotta i många, många år
då marscherade man i långa led. Jag tycker det
är så mäktigt med  dessa blåsare som var med då.
Jag och Hemvärnschefen gick ju först, tårarna bara
rann på mig. Jag förklarade att det var så känsligt
med denna musik. Han kollade på mig som det var något fel på mig. Han fällde inga tårar, han snyftade aldrig Det spelar ingen roll, men uj.uj vad
jag fällt många tårar, när det varit fin musik.
Första åren var ju i Folkparken i Norrköping. Sen jag
blev gift och bosatt här, blev det på Idrottsparken
i detta samhälle. Vet ej hur det är nu med detta,
det var ju efter krigets slut då, man var nog mer
patriotisk då. På slutet på 40 talet och 50-60 talet.
Känner nu att detta har jag berättat förut, för Er.




Denna rara bild var i både Expressen och Aftonbladet
på lilla Estelle och Oscar. De får vi väl träffa i kväll.



Precis nu fick jag SMS från Spanien, de mina skulle
fira Nationaldagen vid havet i Spanien. Det gör de
rätt i tycker jag. Vem dessa är på bilden vet jag inte,
men så fint med Svenska flaggorna därför får
De bliva som ett avslut här.
Det får också vara ett hej till min släkt, som jag vet
läser detta, nästan varje dag.
Tack Tummelisa och Anne med.
Ha nu en trevlig kväll, tack från Hajan.

3 kommentarer:

Tummelisa sa...

Trevlig nationaldag till dig Hajan.
Vi firar inte så mycket här, men vi har hissat flaggan och har en liten bordsflagga när vi äter. Blir nog att vi tittar på firandet på TV vi också. Sedan ska vi äta lax....har inte varit så förtjust i lax tidigare, men nu tycker jag att det är riktigt gott. Inte gravad lax.
Vi skulle sitta ute och fika tidigare idag, men det blåser hela tiden. Tycker inte om när det blåser.
Ha det gott!
Kram Tummelisa.

Mamma C sa...

Ja vi var på stranden en stund idag. Men det kliar i fingrarna att få färdigt. Så efter 1 1/2 timme knatade vi hem igen.
Puss o kram

anettan sa...

Jag var på väg mot dammsugaren men jag vände om. Det var inget svårt val. Ingen som tar det ifrån mig. Kram Anette