torsdag 4 maj 2017

Lite av varje , förklaring till Ruth , och en underbar stund hos Maloe


I morse blev jag kvar ett tag hos Maloe igen på
fyran. Så härligt där var Yvonne Lombard med sin son Jöns Hellsing. Tänk så många år hon var gift med
Lennart Hellsing. Det vet väl alla vem han var
tänk vilka härliga Barnböcker han har fixat till. Krakel Spektakel Han var född 1919 och dog nu i november 2016. Yvonne
är född 1930 så hon är 87 är nu. Men nu var de
hos Maloe ,  Nu har deras son Jöns Hellsing  också
skrivit en bok. Som heter Händig man sökes.
Så intressant det var, det gällde hus och mark i Skottland som de ärvt nu. Den skulle jag nog vilja
läsa, verkade så spännande. Eftersom vi bodde en hel månad i Skottland, faktiskt så sago omskriven
som de berättade, så var det..  Det var en bok till som jag blev
intresserad av ,det var Göran Greiders bok,
I trädgården hörs andra tala, det låter ju bra med.
Nu tänker nog en del av er, när i Jösse namn skall
hon hinna läsa, som är en sådan inbiten TVian.
Nytt ord framkallat från migTVian.



Kommer Ni ihåg Alicia Lundberg på Svt , nu har hon
också gått ur-tiden, när man följde med på
hennes besök hos Gorillorna. Tänk vad de kunde kommunicera med varandra.

Dessa kakor heter Tuppkakor , bakade sen. dessa för en stund sen


Jag fyller  dem med citroncreme innan de ska ätas.
¨¨
Nu skall jag förklara för Ruth i Virginia, varför vi flyttade så mycket när jag var liten. Det fanns inte så
mycket jobb i Sverige på den tiden. Så männen fick
jobba hos folk som behövde hjälp. Det hette Nödhjälpsarbete Min pappa var hos en fiskare ibland, urdåligt betalt. Men hyran skulle ju betalas varje månad i alla fall. Fick inte värden någon hyra, var det bara att ge sig iväg. Det måste ha varit
jobbigt för min mamma. Jag var ju pytteliten, så jag
kunde ju inget göra åt detta. Men de fick arbeten, och klarade sig utmärkt. Så jag har inget att klaga
på egentligen. Ha det bra alla vänner och tack för mig. Pratsam som vanligt, huvudsaken är ju att jag mår bra eller hur.

2 kommentarer:

Mamma C sa...

Kanske kan hitta den där boken med bra storlek på texten åt dig ;) Krakel spektakelboken kommer man ihåg. Både med texten och med bilderna i den.
Kramis på dig.

HWIT BLOGG sa...

Ja alla de underbara barnböckerna! Nostalgi! Skottland ja, ett av de vackraste ställen jag besökt! Skulle gärna flytta dit i någon liten trevlig fiskeby med stora ljuslila ljunghedar att vandra på...någon gång i livet kanske! Vem vet!
Ha nu en skön kväll och en härlig helg.
Kram från Titti