onsdag 3 maj 2017

I dag bliver det Minnenas Television från 40 talet

När man är i min ålder, närmare 90 än 60 år, så
bliver man lite nostalgisk, inte så lite rätt mycket, om jag skall vara ärlig.  Det går så fort nu för tiden, och
är man lite som jag så minns man bara det man vill
minnas. Tänker på när min mamma och vi drog
i väg till Folkparken. Vi hade filt med oss att sitta på,
filten fick ju också vara duken, för skaffningen vi hade med oss att äta . Vi var alltid en fem, sex stycken som
var med. Kan namnge alla men gör inte det , de vill nog inte vara med på varken text eller bild.. två st är redan döda.


 
 
Det var mest hembakta mandelkubbar med till
saften. Så mycket godis kommer inte jag ihåg, från
den tiden. Jo de små Toyen  tyckte jag om, man kunde ju också köpa ett öres kola. Alla vi barn hade
inget överflöd, tvärt om faktiskt. Och jag bodde på
Kungsgatan 19 i Norrköping, det var som ett slott
för mig på den tiden. Men i folkmun var det "busnitton ", har jag hört. Folkparken har alltid varit
något positivt, för mig. Det var alltid fint det som hände i Norrköping. Har ni läst Felicia försvann, hon hade ju flyttat så många gånger. När jag var 15 år,
hade jag flyttat 13 gånger. Tänk sådan tur jag hade,
jag behövde aldrig byta skola. Kunde gå i alla år på
St Olofs skolan.
Denna bild är lånad från Google , det fanns inte hjälmar när jag var barn. Men ville så gärna ha med
bilder på barn och ungdomar. Talade med en god vän
som är lärare, han förklarade så att Det var så fattigt
på den tiden, varje gång tänkte de, det bliver nog bättre denna gång. Min man och jag gick ut en gång på 60 talet för
att fotografera alla gårdar och hus där jag hade bott. Men vilken besvikelse, man kom inte in på alla gårdar och kåkar,
det var låst även mitt på dagen.  Innan skolgången började bodde vi vid Fiskeby Ångtvätt, Bergslagsgatan, Skeppargatan, Marias skeppshandel
på Saltängen , Östra Kyrkogatan, ha,ha sen körde vi runt lite varstans. När man talar om detta, så hör
jag liksom stackars barnkrake, men kära nån det måste ju ha varit svårare för föräldrarna.
Det var svåra tider på 30 och 40 talet. Jaa vi har aldrig haft någon skolträff tyvärr, Lärarna var väl inte nöjda de heller, det har jag bytt många ggr, men det berodde inte på mig. Tack gode gud för det.
Nu doftar det underbart här, jag har gjort en stor
Ugnspannkaka , det får bli middagen i dag,

Nu får det vara slut för i dag, det blev som vanligt
lite långt inlägg. tack för idag hälsar Vardagsprat,
 

3 kommentarer:

Mamma C sa...

En riktig nostalgitripp du tog med en på.
Kramis

Anonym sa...

Nu blev jag nyfiken. Varför flyttade din familjs så mycket?

Skeppargatan! Handelsgymnasiet låg vid Skeppargatan 8. Jag
bodde 1 år på Mätaregatan 18 och 1 år på Södra St. Persgatan;
var inneboende. Åt på Margaretaskolan.

Visst är det kul att tänka tillbaka ibland.

Ruth i Virginia
(tack för receptet!)

Gunillasljusglimtar sa...

Gokväll goa Hajan! JAG hinner inte med bloggen nåt nu för tiden!!! Hoppas slänga in.ett inlägg snart!Tack för dina gulliga kommentarer hos mig.Pappa är trött men så nöjd med sin fest!!.kort på hela släkten är tagna o ska nu beställas av oss många personer!kraam Gunilla❤