fredag 21 april 2017

Åh Marloe , Du är toppen, tack för ett underbart program igen


Tack för en underbar fredags-förmiddag. Jag brukar inte se Marlos program, tyvärr säger jag. Du är en
toppen journalist för sådana här program. Men efter som jag ser så mycket på eftermiddagar och kvällar
så brukar jag skippa Dig. Tackar min stjärna för att
jag såg programmet i dag. Det handlade om att donera kroppsdelar , hur svårt det valet kan vara,
särskilt om det gäller barn och ungdomar.
Denna fina kille Axel, hade under ett samtal sagt till
sina föräldrar, om något skulle hända mig vill jag donera organ från mig. Inte alls så långt efter detta samtal, fick de bud att det hänt en trafikolycka
Så de fick åka iväg till Sahlgrenska , om jag minns rätt. Det gick inte att rädda deras son, utan de fick frågan. Tack vare Axels egna ord, kunde de ju svara
ärligt att Axel själv hade talat om detta.
Nu berättade de att fem ungdomar hade fått nya
organ efter honom. Så svårt det måste vara i ett
sådant skede, men nu hade ju Axel själv sagt så.
Jag förstår också dem som inte vill, om jag tänker
på mina båda ungar som ju kan räknas till de äldre nu. Skulle jag nog inte kunnat ge bort det.
Sen var Tommy Berggren där en skådespelare som
jag alltid har tyckt mycket om, jag bryr mig inte vad
han har haft för privatliv. Men spelade ju sådana bra
film och teater.

Alla i min ålder 80+, måste ju komma ihåg den
underbars filmen Elvira Madigan , när den adlige
Sixten Sparre blev kär i henne. Det var ju historia
i alla böcker om detta. Han ger själv ut sin egen självbiografi nu i dagarna , den är efterlängtad.


Hon var vacker som en dag, skriver inte mer om henne , i filmen var hon superbra. Pia Degermark
Måste bara berätta att Marlo avslutade detta program med vår Stadsminister Stefan Löfven och Jan Helin
Marie Göransson var med på ett hörn med.

Stefan fick beröm för sitt agerande i Stockholm
under dessa terror dagar. De andra talade om olika
smärtor och våndor i livet. Där hade jag lite svårt att
hänga med. Det var vinklat emellan så olika
smärtor, nej det tyckte jag inte om. Religion från
Jesus tid, är ju inte detsamma som i dag. De smärtorna kan vi ju inte tala om i dag.

Ha,ha här växlar det emellan varven nu väntar
jag på " Lets Dance ". Min vardag är precis som riktiga livet, ömsom sol och ömsom annat väder .
Nu önskar jag alla en trevligt middag. Själv äter
jag Pannbiff och Potatismos.
Förlåt nästan en roman i dag, kanske någon orkar läsa ändå. trevlig kväll.




3 kommentarer:

Mamma C sa...

Jag önskar dig en bra fredagskväll.
Puss o kram

Anonym sa...

Det var mycket TV det där. Känner ju inte till nånting
om svensk TV, men det där med att donera delar av sin kropp,
är något jag är intresserad av. Systerdottern till en vän
blev mördad av sin f.d. boyfriend. Hon var 22-23 år.
Alla hennes kroppsdelar hjälpte andra att leva, och föräldrarna
startade en välgörenhetsgrupp, som samlar pengar och ger föredrag
för att få folk intresserade. Själv hoppas jag på att få ge min
gamla kropp till läkarskola.

Men en gladare not - Vi har en solig dag med ca 23C. Jag mår bra
och i morgon kommer barnbarnsbarnet och hälsar på.

Kram fr Ruth i Virginia

Tummelisa sa...

Har inte sett Malous program någon gång, men nu har du fått mig att vilja se.
Detta med organdonation är en svår sak, vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. Har själv arbetat på en dialysavdelning där många väntade på att få en njure. Man måste väl vara villig att donera organ själv om man kan ta emot.
Ja, ibland är livet hårt och svårt...
Hoppas du får en fin helg!
Kram Tummelisa