tisdag 3 januari 2017

Nystädat och fint, sen matrester, det är inte dumt


Har ni sett, vilken underbar färg det var på
Tulpanerna jag fick av min dotter och måg. Nu har
jag bara otur med Novemberkaktusen, inte en enda knopp. Eljest har Orkideerna  fått spasmer. Alla har
knoppar nu igen, det kommer att bli jättevackert
i mitt sovrumsfönster när det är så dags,
Dotter min ringde i dag, nu har de häcken full. Tur
att de har hjälpsamma barn och en svåger som hjälper dem. Nu är det ju 2 flyttlass som skall i väg.
Ett lass till Spanien och ett annat till nya lägenheten.
Massor som packats, och alla har vi ju fått välja av det
som inte skall med någon stans. Jag valde gardiner
och sängöverkast. Möbler kan jag ju inte välja, har alldeles för trångt här.  Det ha varit en bra dag här,
mina skyddsänglar var tidigt här för att städa.
  
Jag hade ju viftat omkring med min fjäderboa i går
kväll, och torkat ut fönstren från damm i morse.
Det är inte klokt , jag låg och läste i Svensk Damtidning när de snurrade runt här. Det var en tös
som sa en gång lägg dig uppe på sängen medan vi dammsugar och tvättar golven så är Du inte i vägen.

Lätt middag  kokte pasta i dag, sen tog jag 2
 bitar Kycklingfile och en laxskiva till detta. Det enda
som saknades var lite sallad. Men man kan ju inte få allt här i livet.  Just nu doftar det härligt här av
nybryggt kaffe , passar mig precis. Då tager jag mig
en glasspinne till det.

,Har också tömt lite på ballkongbordet, tomtarna
har fått komma in. De var faktisk lite fuktiga av kylan
som blev i går. Jag tyckte en av dem blängde lite snett på mig, ja ja det får väl gå över.
Snart bliver man ju själv bortplockad , så är det i livet. God eftermiddag på Er, Gu tår önskar jag med mitt kaffe,






3 kommentarer:

Tummelisa sa...

Skönt att du kan ligga och läsa när de städar. Det är du väl värd efter ett långt yrkesliv.
Här har också plockats bort tomtar, men julgran och ljusstakar i fönstren är kvar.
Idag har jag arbetat igen, men skönt med ledig dag på fredag. Min gubbe tycker inte om röda dagar, han vill ha tidning att läsa på morgonen. Han använder inte dator, vill inte lära sig....
Det är variationer i väderleken, ibland +10°, och ibland nästan -10°. I morse var det kallt.
Snart ljusnar det igen, vinter är inte min årstid.
Ha det gott!
Kram Tummelisa

Mamma C sa...

Nu har det blivit vinter ute, det kanske var det dina tomtar saknade på balkongen. Skönt att koppla av under tiden dom sveper runt och städar. Här åts det rester idag med, och i morgon måste vi handla lite nytt till kylskåpet. För nu är det tomt.
Kramis på dig

Ölandsvindar sa...

Du är för härlig! Jag tror att det dröjer innan du blir bortplockad, men man vet aldrig. Men min mamma, snart 95, köpte kålhuvud och kokade kålsoppa häromdagen, så jag kanske har några bra gener att brås på.
Hur som helst, det viktiga är att leva ända till slutet. Inte göra som min farfar, som inte tyckte det var någon idé att köpa ny överrock när han hade fyllt 80.
En riktigt god fortsättning till dig, lilla Hajan!
Kerstin