söndag 15 januari 2017

Alla fönster klara, allt så bra det kan vara just nu








Helgdagskväll hos Hajan i Kojan. Jaa, här har det
varit bra dagar. I dag kom sonen hit, jag hade
strukit alla gardiner, men måste ju ha hjälp att
byta dem. När min son kom blev han snopen att
alla Ljusstakar och tomtar redan var borta.
Vet Ni att just nu strålar månen in direkt där jag
sitter, den är nästan full och färgen precis vit.
Då brukar det ju bliva bra väder dagen därpå.
Snäll som han är åkte han och handlade åt mig.


 
Amaryllisen blommar för fullt nu, den har tre
stänglar, två stänglar blommar nu, den tredje
har inte kommit så långt ännu.
 
 
 
 
Här fotade jag korgen med julblommor, men det blev ju inte så bra.
Vet ni vad jag gjort till kvällen, jag är ju så sugen
på något för jämnan. En av mina flickor berättade vad hon brukar göra. Hon tager Frukostknäcke, ni vet
brödet som har vallmofrön på sig.
Jag bredde 2 skivor med smör, så lade jag på tunna korv skivor
så  rev jag ost uppepå, satte in dem i Mikron
och satte in dem i 1 minut, till man såg att osten smälte. Jättegott de blev som mini pizza.
Chorizo korven blev bäst, prova får ni se jättegott.
 
I kväll var jag hos Calle Moreus, tyckte det blev lite jobbigt. Gud så gammal jag blivit, nej de är ju
jätteduktiga alla sångarna. Men det var mycket gap,
tyckte den här gamla käringen.


Nu släcker jag sovrums-lampan och säger God Natt.
Skall läsa lite också, tack alla snälla och rara för era
kommentarer. Du lilla Rantamor, så sugen jag blev när jag läste vad Du skrev. Jag hade nog gjort Älgkallops, men din bit var nog finare, då gör man ju inte kallops.
Ruth tror dui att det är åldern som gör att allt smakar så gott. Men de gamla jag känner tycker ju att det är tråkigt
med allt som har med mat och göra. Natti,natti.


 

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Så fint du fick i fönstren. Skönt att få bort allt som har med jul att göra. Knäckepizza lät jättegott, det får vi testa någon dag. Har inte sett någon måne sedan vi flyttat till stan. Husen är ivägen där jag bor.
Puss o kram

Rantamor sa...

Så vackert du fick i dina fönster nu, ljust och fint och nu kan du börja räkna i våren.
Vi har ju fått lite snö så vi har så ljust och så fint nu, hoppas att snön får vara kvar ett tag nu , och att vi inte får regn och halka, det är bara jävulskap.

Jo på tal om älgköttet så bräserade jag det på låg värme, i lite rödvin å vatten och det blev så mört och gott.
Rantafar kokade pärstampa till och morötter.

Blev mos över så vi har tagit fram sikfilèr och ska göra en fiskgratäng med mostäcke över idag.

Ha nu en finfin måndag lilla du.

Tummelisa sa...

Så fint du har. Ska nog prova knäckepizza jag också. Idag ska jag göra bananplättar till lunch. Har några bananer som börjar se bruna ut.Har aldrig gjort tidigare, men ska prova. Det är bara mosade bananer, ägg och lite vetemjöl i smeten. Annars händer inte mycket, mest arbete som gäller.
Jo, jag fick en spark i julklapp av min gubbe, men nu är det inte så värst mycket sparkväder. Har sett fram emot att åka på sparken, men får väl vänta....
Ha en fortsatt bra vecka!
Kram Tummelisa