torsdag 15 december 2016

Nu har jag Lussat färdigt,, Grått väder men det får vi ta,

 




I morse var jag först på Julkalendern , det är ett måste. Sen gick jag över till TV4a , det var Jenny och Steffo som var värdar i dag. I dag var Fröpanelen där
och talade växter, växter till Jul och efter Julen.
Varje gång har Göran Greider skrivit en dikt, vet ingen som skriver så poetiskt. Han hör ju till
Dalademokraten, stark sosse med väldigt kloka åsikter. I dag var det en hyllning till vår snö, åh så vackert det var. Han är ju som en stor "Brumbjörn" 

I går var jag bortbjuden på middag. Min granne rakt över gården, bjöd på Lutfisk. Jag tycker ju om det
men det var tredje dagen på rad. Det kunde ju inte min vän veta. När jag kom var det dukat i stora
rummet, eller salen då, hm, hm.
Eljest brukar vi sitta i köket, alltid hos mig.  Men jag
har ju inte så många rum att välja på.
Och eftersom jag inte går så bra, så är det enklast med köket.
I gåar hade jag med mig en gåva till
henne. Hon har önskat sig en tavla, som jag har målat. Jag har förklarat att det har jag inga. Men Julafton kanske jag får tillbaka några som jag gjort.
Sista julen med barn och barnbarn, eftersom de har så många tavlor, får gästerna välja vad de vill ha.
De kan ju inte dra med alla konstverk till Spanien.
Men precis innan jag gick dit, tog jag ner ett vinter
motiv från väggen. Oljemålningar kan man ju bara
tvätta av, så det gjorde jag. Hon blev jätteglad.

 
 
Denna heter Luciamorgon, också väldigt gammal
väldigt suddig. Den hon fick var en "vintermorgon".
Den gjordes år 2004.

I går fick jag en Tisdagsbulle till kaffet efter maten,
Men då var Hajan mätt, oj, oj..
 
Min vän i Stockholm ringde i dag och tackade för
gåvan han fick. Inget roligt alls ett presentkort, som
han kan handla med vart som helst. Han är också en
fattigpensionär så det blev väl mottaget.
Det är bara han och jag kvar , av vi som var tillsammans. Vi talade just om målning, för oj vilka
tavlor vi gjort i våra liv, inget farligt det var med pensel och oljefärg vi gjort det. Jag frågade i dag
hur det blev med Scottlands-tavlan , Det blev inget
alls svarade han. Så är det när man bliver gammal
man kommer ifrån sådant, jag berättade att jag
givit bort både staffliet och alla oljefärger.
Men som jag sade, alltid har vi glädjat några människor. Ha det så bra nu skall jag fixa lite
middag,   HA  HA    FALUKORV  OCH POTATISMOS.





VI HÖRS SNART IGEN, OM ALLT ÅR BRA, KRAM FRÅN HAJAN





















5 kommentarer:

  1. Jodå, här får ni plocka från väggarna i jul vad ni vill ha. Det är jag som har staffliet och det har varit jättebra.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tänk, att kunna måla! Jag har ingen, absolut INGEN,
    konstnärstalang. Kan spela piano, kanske det räknas
    som konst.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  3. Göran Greider - min favorit! Det är pga honom jag fortfarande prenumererar på DD....

    SvaraRadera
  4. Åh vilken fantastiskt fin tavla du gav bort. Så fin, precis sådan konst som jag tycker om. Så glad din väninna måste ha blivit. Vilken present! Skulle gärna vilja måla, men tror inte att jag har någon talang. Lutfisk kan vara gott, men inte så ofta. Var på julbord igår, jobbet bjöd, men blev lite besviken. Tyckte inte att det smakade som jag tänkt mig. Godare det man lagar själv.
    Trevlig helg!
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  5. Hejsan Hajan

    Tack för påstötningen skrattar :)) lite fullt upp i Juletider men ett och annat inlägg skall jag försöka hinna med


    Nu har jag ätit skinkmacka och skriver julkort mellan varven

    Må så gott kram Jessica

    SvaraRadera