fredag 23 december 2016

Besök av vän med gåvor för att glädja andra.

 
Tomtarna på border bor hos mig, har gjort i många år.
Den stora tomten har min far gjort åt oss alla då var mina
barn små. det är inte jul, om inte den står på mitt bord.
 
I går kom en annan tomte på besök, en tradition vi har kvar sen unga dagar.vi har
bestämt den skall vara länge. Jaa så länge vi lever förstås. Min makes kompis kommer alltid med en
julblomma. I år blev det en Amaryllis en vit, trestänglad.  Fick det förra året också, den var röd
och skötte sig bra.Från mig bliver det ett presentkort som han får använda hur han vill.
 Han ville inte ha mat igår, men jag hade brett
goda smörgåsar, med sill och ägg, Julskinka, Glögg förstås ,köttbullar det blev ju som en liten lunch i alla fall.
Sen en var sin bakelse med grädde och Hallon på.
Jaa det var muffins jag fyllde. I dag har jag varit och
fikat hos grannen , på himmelskt gott bröd. Hon är
en riktigt duktig bagerska. Hon hade så julfint har
en uppstoppad Tomte stor som en 3 åring.


Granen hade hennes barnbarnen  klätt , hon har ju en 3 rummare så där finns det plats. Vi är precis lika gamla och hon är nybliven änka. Sen är ju inget sig
sig likt längre, så är det bara. Har man varit tillsammans, sen ungdomens dagar så är det banne mig inget som är  sig likt längre.

Min granne hade en så fin Amaryllis som hon blivit presentad med. För middagen gick väldigt fort i dag
eftersom jag var bortbjuden. Nu har jag fixat till
Potatismos och väldigt fin färdig grilljerad skinka
till. Dyrt, men man kan ju inte tänka jämt på
"vad kostar det då ?
Så var jag hemma hos mig igen, tycker om min
dörrkrans med tösen i. En God Jul till er alla
från "TJATIGA HAJAN . Kramisar hej då.




6 kommentarer:

Anonym sa...

God Jul häsar Vendela i Kimstad

Mamma C sa...

Två trevliga dagar som du haft och i morgon kommer du till oss. Jag har bara risgrynsgröten kvar att fixa till gubben och mig tills i morgon. Annars är allt klart här i huset. Ska bli mysigt i morgon att firajulen för sista gången i huset här hos oss.
Kramis på dig.

Hajan sa...

Det är både roligt och tragiskt.
Vi ses i morgon som sagt var.

Anki sa...

Tittar in för att önska dig en God Jul!
Kram

Anonym sa...

Hej, hej och hohoho!
Nu är du redan långt inne på julafton.
Det låter som det skulle bli en jättefin dag.
Och va trevligt du hade det med dina gamla vänner dessförinnan!

Kl. 8 f.m. i Herndon 5C och regn. Ska laga till
en Jansson att ta med till dottern, där julafton
ska firas tillsammans med barn, barnbarn och flera
gamla vänner, som vi julat tillsammans med i många år.
Dottern är smart - har beställt största delen av maten.

Ruth i Virginia önskar dej god fortsättning och ett GOTT NYTT ÅR!

Tummelisa sa...

God fortsättning kära Hajan! Roligt att du tycker att julaftonen var bra.Här firade vi tillsammans med min mamma. Det var lugnt och trevligt. Vår son och hans familj ringde från USA när mamma var här.
Vi hade en varsin julklapp till varandra, det räckte.
Julen går så fort när man väl är där. Det är snart vardag igen.....och arbete.
Men, nu går vi mot ljusare tider. Vi reser till Gran Canaria i februari, ska bli både skönt och roligt.
Ha det gott!
Kram Tummelisa.