tisdag 1 november 2016

Regn, Regn ,jaa det är den tiden, Brr jag vet det

Morgon stunden i går, vacker rosa himmel.

Samma utsikt i dag, men bara regn, nu tänker nog
en del av Er. Hon brukar ju säga att man får taga det
väder som bjuds, jaa jag vet men nu är det grått.
I går blev det ingen blogg, visste inte vad jag skulle
taga med i min rapport.
Det var så mycket som jag
skulle smälta, USA valet som är under all kritik tycker jag, vad håller de på med. Sen har vi Påve besöket,
vilken apparat.  Nu kommer den gamla tiden igen, när jag var
12-13 år, hade vi invandring här med i Norrköping. Det var många judar , hade flera klasskamrater som hade den tron.
När vi hade kristendom på vårt schema ,så var inte de med.   Det var inget med det. Hade en skolkamrat
som hette Mari-louise , när vi gick hem från St Olofsskolan gick vi direkt till Katolska kyrkan på
Skolgatan. Hon kände nunnorna där, men en gång
så skojade vi så mycket att de sopade med en kvast
efter oss. Var skolkamrat med Jakob Freudenthal,
hans pappa var vår stora Koncertledare  på
Hörsalen. Alla vi flickor var jätteförtjusta i Jakob
men det märkte inte han. Vi gjorde ingen skillnad
på de katolska barnen , vi var kamrater alla.
Tänk att det är 500 år sen Luther spikade upp teserna  på stentavlorna
Då  vår olika tro delade på oss.
Det passar ju bra att Påven valde att komma hit, i
Malmö har de ju verkligen olika tro och samfund.
Mina katolska skolkamrater försvann 1943 , det var
ju krig då och samma saker då. Jag vet att 2 av kamraterna flyttade till USA.
Det konstiga var och är, jag var hemma hos en del av dessa
skolkamrater, men ingen kom hem till mig någon gång.
Jag tror det berodde på att jag var verkligen ett arbetarbarn.  Jag ber om ursäkt det blev visst en
roman i dag.

Har köpt en ny Cyklamen, den andra frös ihjäl på
balkongen.

Ha,ha här ser ni min middag , Fiskbullar och en
Svensk långfilm det bliver toppen för mig.

Nu har jag mycket för mig ett tag, på Lördag kommer mina vänner från Göteborg, då äter vi tillsammans här. På måndag skall jag gå till Vårdcentralen på mitt årliga besök, hoppas att det
går bra, jag trivs så bra just nu med allt.
skål och välkommen
 
Onsdagen den 9/11 kommer juntan hit, det kan väl knappast kalls junta längre, det är ingen som handarbetar längre men prata kan vi och äta.
 Vår skara har ju krymt, men så länge det
finns liv finns det hopp. Nu säger jag snipp
snapp slut, på denna roman.

-


3 kommentarer:

  1. Förstår att det blir minnen som poppar upp. Vilken fullspäckad vecka du har nu.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  2. Härligt Hajan! Du har att göra :) Önskar dig en fin fortsättning på veckan! Kramiz

    SvaraRadera
  3. Skönt att du har fullt upp lilla vän! Här är det promenader o träning som gäller här hemma,allt går åt rätt håll ska du veta 💙 Kram Gunilla

    SvaraRadera