tisdag 22 november 2016

Lika spännande varje dag, vad är det jag hör ?


Nej så spännande, det kan inte vara sant. Det är regnet som smattrar på fönster-bläcket, för vilken dag i ordningen. Det "skiter " jag i, man kan inget göra åt det i alla fall. Jag hade ju en jäkla tur i Lördags när
jag tvättade mina fönster. Måste svara lilla Rantamor, jag tar inte Fönsterputsare längre, det
säger min ekonomi stopp för.  Här i Östergötland
och för alla pensionärer är det samma sak.
Det går precis runt vad gäller ekonomin. Jag har inte
några skulder heller, det skulle aldrig gå.
Jag gnäller inte över det, vi är alla lika. De sparade
slantar vi hade min gubbe och jag, minskade ju
väsentligt när vi fick dela på oss, tack vare sjukdom.
Skulle aldrig falla mig in för att klaga, än kan jag ju
klara mig skapligt.
Det var det, nu är det vädret det blåser som tusan också.  Jag väntar på mina Hemtjänstflickor som
har städning i dag.
Klockan 11,00 kommer grannen på kaffe, det är redan dukat. Det gjorde jag i går kväll. Usch vad det
låter skrävligt, men jag mår bra av att laga mat
och fixa lite. Så har jag ett bra sätt, tycker jag själv
när jag hör en del tanter. så är det förfärligt så
tråkigt de måste ha. Det är väl inte så jävla roligt här heller, men letar man så hittar man massor med
saker man kan vara glad för. Värk och annat ont det
har de flesta som fyllt 85, det är sådant som följer.
I morgon skall jag ner till Vårdcentralen och taga
om mitt Blodtryck, sen lägger man det i en låda
som sitter på väggen där, blodtrycket kan jag ju inte lägga utan det papper med siffror jag fyllt i. Jag sade ju det förra måndagen snart får vi göra små operationer själva. Nej kära vänner nu skall jag ta mig en ostfralla och lite kaffe, tack för era kommentarer , den här tanten bliver jätteglad för
varje litet ord.. 
FRAN    HAJAN..

5 kommentarer:

  1. Det var uppehåll när jag stack till jobbet. Tycker det är skönt när det är 8 plus och inget regn denna årstid. Lite mörkt kanske men det får man ta. Ja, många gnäller för massor av saker utan att tänka på hur bra man har det egentligen. Ha en toppendag nu.
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  2. Jaha du Hajan, jag tycker du har ett mycket bra sätt, jag älskar din inställning. Och det finns som du säger, många tanter som måste ha det bra tråkigt, och gubbar med för den delen som inte gör annat än klagar. Jag träffar många av dem eftersom jag jobbar på ett äldreboende. Visst kan man drabbas av elände när man blir gammal men som i den lilla versen " det handlar inte om hur man HAR det - utan om hur man TAR det". Mycket sitter i inställningen till livet liksom. Och din inställning - den vill jag ha när jag kommer upp i din ålder!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Alltid kul att läsa dina inlägg, Hajan!
    Du har den rätta attityden. Det är lätt att ramla
    ner i "tycka-synd-om-sej-själv" gropen. Men du har
    ju bekanta du är tillsammans med, och så dina flickor,
    som du kallar dom. Är säker på att dom gillar att
    komma hem till dej, för du visar att du uppskattar,
    vad dom gör.

    Nu ska jag ut och handla. Thanksgiving (Tacksägelsedagen)
    är nu på torsdag, men jag och mina barn och barnbarn ska
    fira på fredag istället. Spelar ingen roll vilket namn på dagen ju.
    Det blir kalkon och potatismos och sötpotatis, gröna bönor i
    svampsås och så pumpapaj. Döttrarna gör det mesta, jag behöver
    bara sopa av bordet och göra plats för maten.

    Ruth i Virginia
    (5C och sol)

    SvaraRadera
  4. Du är så gullig Hajan, och har ett mycket trevligt sätt. Du har rätt man kan inte klaga över allting, man får se till de små bra sakerna man har, och tänka att det finns alltid de som har det värre. Skönt så länge man har mat för dagen, och tak över huvudet.
    Klart en del dagar är det lite svårare att vara positiv, men för det mesta går det bra. Man har nästan alltid något att se fram emot, jag t ex ser fram emot att bli pensionär, kanske inte rik, men ledig och fri.
    Skönt att du har det bra, och har fina barn och goda vänner.
    Ha det gott!
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  5. Här kommer några ord från den värsta gnällspiken när det gäller vinter väder iaf!
    Fast jag har inget på att klaga på alls nu,för vi har + 10 grader sol emellanåt och gröna gräsmattor..Det är min vinter det.. Nu drar vi till Spanien ett tag..kram på dig goaste Hajan..

    SvaraRadera