fredag 21 oktober 2016

Vilken rolig början på fredagen


Vilken underbar morgon, jättetidigt i morse ringde mitt barnbarn Martina. Hon har kommit hem från Bali
här om dagen, nu var hon ute och sprang. Lilla gumman sade jag det är ju mörkt ute, sen gillar jag inte att hon springer ute, det händer så mycket på just det stråket. Här om dagen var det en mamma
med två barn som blev antastad . Nu kommer min son och hon på Lördag. Vi bestämde oss för Lax,
hon har tyvärr både gluten och laktos besvär.
Vädret är ju botten, men som jag säger vädret rår vi
inte på.

I går hade jag en matlagningsdag, gjorde
16 st Oxrulader " Elfrides " oxrulader. Jag bredde
senap över skivorna , lade på Bacon , finhackad Gul lök, Boston gurka, pepprade och saltade.

Sen stekte jag i 2 stekpannor, lade över dem i en
stor pastakastrull. Jag lärde mig dessa när jag var 21
år, en tysk arbetskamrat som lärde oss. Det receptet
har aldrig misslyckats för mig.
.
Utanför min ruta nu smattrar det på Fönsterbläcket.
Men nyss tyckte jag att det blev lite ljusare , ett tag
men det taget är slut nu.
Nu när jag skriver detta ringde min telefon, jag är bjuden på förmiddagskaffe hos grannen. Men fick säga ifrån för jag har lämnat min nyckel till hemtjänst som tvättar åt mig i dag. Så nu kommer hon till mig i stället, allt ordnar sig bara man vill.
Min granne som kommer nu, gillar inte dåligt väder.

Denna bild tog jag i Gunillas Pärlor, hon är så himla
bra med sina klurigheter. När jag var barn fick man inte säga, himla bra, eller himla ont, eller himla gott.
Jag är 86 år men förstår fortfarande inte detta. Det
var inte bildat uttal, Gud så larvigt, oj man fick inte
säga Gud heller. Gud så dant, Gud så bra jaa Ni förstår. Kom på en grej om ni kollar på Recept så
är dessa nästan lika som Ernst. Han hade lärt sig från sin mamma, hon kom ju från Österrike, mitt
recept kommer från Tyskland.
I går åt jag Fläskkorven, sen mosade jag potatisen
i korvspadet. Det kanske bliver Fläskkorv i dag med
vad spelar det för roll, huvudsaken är ju att man bliver mätt.
President valet är ju roligare än en kabare , oj, oj
säger jag. Det är synd åt människorna sade Strindberg, Det tycker jag med.   kram från Hajan.







7 kommentarer:

  1. Jag gjorde oxrulader för ett tag sedan när vi hade gäster och det blev succé! Nästan som dina, men jag hade inte bostongurka i. Ska prova det nästa gång. Nu regnar det! Ja, vi behöver massor av regn, men fy fasen vad trist det är! Ha en riktigt skön helg nu!
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut ,borde pröva någon gång ,vi har inte fått regn sedan i slutet på augusti tror jag det kan hände det har varit någon dag man det är inte i minnet mitt mera .
    Får önska dig en trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  3. Gud så gott detta såg ut. Det var länge sedan jag gjorde rullader. Tänk så barnsligt att inte kunna säga något med gud eller himla. För att det inte var passande.
    Nu sitter vi på framsidan och tittar på vår granne som går varv på varv i kvarteret.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  4. Du lagar så mycket god mat och nu får du bjuda barnbarnet på lite god lax, så roligt att hon kommer och hälsar på.
    Trevligt med kaffestund med grannen!
    Önskar dig nu en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Du är såå go' Hajan! Vilka härliga inlägg.Nej jag blev 58 men dom firar mig som om jag vore 60:) Änglarum har nog bara Instagram o facebook.Där träffar jag henne.Tyckte du om bakdukarna? Vad kul,där min man är chef jobbar funktionshindrade som har det som syssla på dagarna.Visst är dom fina! Du pysslar så mycket med mat o allt...skulle vilja äta hos dig;) kram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Du är såå go' Hajan! Vilka härliga inlägg.Nej jag blev 58 men dom firar mig som om jag vore 60:) Änglarum har nog bara Instagram o facebook.Där träffar jag henne.Tyckte du om bakdukarna? Vad kul,där min man är chef jobbar funktionshindrade som har det som syssla på dagarna.Visst är dom fina! Du pysslar så mycket med mat o allt...skulle vilja äta hos dig;) kram Gunilla

    SvaraRadera
  7. De där rulladerna ser ju grymt goda ut! Önskar en fin söndag (trots grått väder)!

    SvaraRadera