torsdag 13 oktober 2016

Kan inte klaga på Onsdagen heller, vilken tur jag har


 
Min goda vän, blev jätteglad över blomman och
den roliga disktrasan, med texten på.
" Vad kacklar Du om ? "  Det är ju hon och jag som har så mycket att tala om.
I går blev jag bjuden på en rätt hon hittat RECEPTET i Året Runt.
Det var Rödspätta och räkor, underbar god sås.



 
Vi började med Sherry och ost kex, en vana eller
ovana vi har. Ost har man ju alltid hemma, det är värre med sherryn. Men det brukar ju lösa sig.
Ha,ha alltid hittar man någon skvätt.
När jag fick se varmrätten, sa jag oh har du Oxrullader?  Nej det är spätta talade hon om.
 


Hon hade hittat denna rätt i Åretrunt. Jag såg ju inte att det var spätta, eftersom köttsidan var utåt.
Det var Herrkuvert (hette de förr) inlindade i spättorna. Såsen var både senap, cremfrace  och lite dill. Mycket gott + vanlig kokt potatis till. Sallad för den som ville ha, och det ville jag.
 Det var handskalade räkor uppe på, stora och fina. Det var ovanligt gott
tyckte jag. Jag har ju berättat förut att vi har aldrig efterrätt nu. Så denna gång hade vi en Citronkaka
till, ungefär som en Äpplekaka, och vi hade
Vaniljsås till,(vanlig vispgrädde) till är nog gott
också. Hon är alltid så givmild, denna gång fick
jag en jättesnygg sticktröja med mig hem. Hon hade köpt den en gång i Estland på någon resa. Hon avskyr tröjor och köpte väl den för att vara snäll, om
jag känner henne rätt. Så nu hänger den bredvid min makes tröja i hallen . Jag älskar den redan.
Nu skall jag göra lite potatismos och Isterbandet som blev över i förrgår , duger bra till. Nu får vi snart
reda på vem som får Nobelpriset i litteratur.
Så bra att vi inte bor i Aleppo eller Haiti, man tänker
ju på dem ofta. Här pratar man bara om mat, det skulle nog de stackarna vilja göra också.
Så världen är, men vad hjälper det, bland alla stollar
som styr och ställer. Ha en så bra dag det går.
önskar Hajan i VARDAGSPRAT.











6 kommentarer:

Mamma C sa...

Rätten såg jättegod ut och det lät gott också. En bra gebortpresent som du hade med dig. Det var visst Dylan som fick priset.
Puss o kram

Blommiga Rutan sa...

Åhhhh, den fiskrätten lät jättegod! Den måste jag allt prova att göra. Tack för att du delar med dig av recepten.

Ha det så gott
Kramar Anncathrine

Rantamor sa...

Så kul att läsa om er härliga vänskap, och era underbara middagar.

Tjingelongen från Rantamor.

Anonym sa...

Det är en sån där fiskrätt, som jag är stormförtjust i.
Fin fisk här är väldigt dyr, räkor också.

Det där ju fantastiskt att bli bjuden på fin middag
och sen få en kofta med sej hem. Såna vänner bör
man kultivera. :)

Ska mosa blomkål till middag och så blir det färdiggjorda
köttbullar och broccoli dessutom.

Ruth i Virginia

Eva i Dalarna sa...

Det var en trevlig stund ni hade, med mat och prat. Och en tröja på det!
Undras just vad du tycker om att Bob Dylan fick litteraturpriset?

Gunillasljusglimtar sa...

Hej Hajan!Den disktrasan hade passat hos mig med hönorna! Låter såå gött med era matträffar...
Vad kul att du fick en tröja!Ha en fin fredag min vän 🌸 Gunilla