fredag 2 september 2016

Välkommen kära september


God morgon, God morgon, tänk att vi är i September
månad. Jag har alltid älskat hösten, har lite romantik
också. Den 26/9-1946 träffade jag min gubbe, det
är ju inte klokt. Vi firade alltid den dagen i alla år.
Ja vi firade bröllopsdagen med 3/3-1951 åren rullar
Vi hann fira Diamantbröllop också. Det är ju 100 år sen, vad tusen gaggar hon om. Jo, att man skall vara glad åt minnen. Ena dagen sover jag som jag vet inte vad, men nu är det en sådan där natt som man inte
alls kan sova.Utan man ligger och tänker tillbaka.




Tänk när man var pigg och gångbar, vi var jämt ute
i skogen och våra ungar var med. Vi plockade det
som kunde plockas, Lingon  massor av svamp.
Nu köper jag dem i Konsum det går också bra, när
man har så bra minnen, att förvalta.
 
Äpplen fick vi från min mamma och pappa de hade
trädgård, då blev det mos och klyftor till frysen.
Tänkte på när jag såg" Go kväll "
här i tisdags, då gjorde de Ringäpplen. Jag bodde ofta hos min mormor och morfar, och fick ligga på golvet i en liten kammare. Där hade min mormor skalat och skärt tunna skivor av äpple med ett lite hål i. De låg i rader
på svarta bakplåtar, ät nu inte av dessa. Men det gjorde jag , sen bredde jag ut dem lite så det inte skulle synas. Men det såg hon säkert men sade aldrig något. Jag tänkte när jag såg programmet, en sådan
där ställning skull de ha haft där i stugan.
 
Visst  är Flugsvamparna vackra där de står, på
backen


Nypon tog vi tillvara på också, det gillade båda
våra barn att plocka. Plockar man sådant nu, eller
köper de färdigt i påsar.


Än är ju träden gröna, men ack det går så fort men
då får vi glädjas åt den färg som gäller snart
Rönnbären har vi redan här, där jag bor är massor
av Rönnbärsträd, och snart har fåglarna kalas på dem.
Nej nu skall jag nog försöka att sova litet tag, skall
ju snart gå upp. I dag skippar jag gröten "fika"
skall jag ha.  Ha det bra nu alla  kram från Hajan.

 

4 kommentarer:

  1. September är en fin månad. Vilket fint minne, och så mysigt att ni firade den dagen ni träffades, du och din man. Jag och min man träffades ungefär ett år innan kärleken slog till, vi var med i samma kompisgäng. Men på 1 april 1978 blev vi ett par. Ett aprilskämt brukar vi skoja, men ett skämt som är sant och som varat i många år nu.
    Vi brukade också vara i skogen ofta när barnen var små!
    Ha en trevlig fredag fina Hajan!

    SvaraRadera
  2. Hösten är fin med sina vackra färger som den har. Det var länge sedan jag plockade nypon. Men den nyponsoppa var godast.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hösten är fin med sina vackra färger som den har. Det var länge sedan jag plockade nypon. Men den nyponsoppa var godast.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att ni firade just den 26/9 alla år, för det är min födelsedag :-).Hösten är en härlig årstid, åtminstone den tidigare delen av den. Det har varit strålande sol och värme här under septembers första dagar, jag hoppas det håller i sig!

    Igår kväll gav jag och Mollie och Noomi oss ut till lotsplatsen som ligger längre ut på ön, högt uppe på berget. Det var en fantastisk fin kväll, det kändes nästan lite sommar på något sätt.

    Vad trevligt ni verkade ha det, du och din vän glassomanen. Vad mysigt att träffas och äta tillsammans, sånt kan jag sakna mycket då både jag och mina vänner jobbar så mycket och sällan hinner träffas.

    Ha en fin helg!

    Många kramar
    Bitte

    SvaraRadera