torsdag 1 september 2016

Det blev en lång middag, kan man säga









Hejsan på Er, det blev ingen blogg i går, för det
var så att värdinnan lade sig för att vila ryggen ett tag   Vaknade 23.03 ??? Herre min Gud vad jag har
sovit. Jag lade mig ca 16,30. Jag fattar inte själv att
jag var så trött, men, men.

Min gäst kom vid 11,00 tiden jag hade glatt mig så mycket. Fick ett bra förslag av en flicka från
Hemtjänst, angående förrätten. Jag var lite trött
på dessa kex och Sherry lika varje gång.

 
Så jag gjorde så här i stället, stekte ett par skivor
vitt bröd i smör. Jag lät dem rinna av på ett hushållspapper. Två var till oss, jag lade på en klick
Skagenröra på varje skiva, lade också på lite
grönsallad för det såg lite roligare ut. Tack snälla
Ewa, så bra det blev och så himla gott.
I stället för Sherry gjorde jag en varsin drink på
Perlino och Schewppes lime. Vi törs inte dricka för starkt, törs gör vi väl , men vi väljer att inte göra det. Det är inte trevligt när äldre kvinnor bliver på
" örat " och är gapiga.


Till huvudrätt hade jag stekt Fläsk-kotletter och
gjort väldigt god sås (skrävel men den var god ).
Som ni vet har vi ju ingen efterrätt längre, men där
emot något gott till kaffet. Vi hade Kladdkaka
och glass till.


Glass tycket verkligen min vän om,  " Glassoman "
kallade hon sig själv.  Den här Glassoman och jag pratar väldigt bra ihop, Vi bröt upp vid halv fyra
tror jag , för hon skulle gå till Biblioteket och hämta böcker. Jag diskade allt , glas, tallrikar, kaffekoppar
lämnade bara Traktörpannan och en annan liten
kastrull. Nu får det stå och rinna av tänkte jag
och lade mig för att vila ryggen. VET NI NÄR JAG VAKNADE
KL. 23.03 ????,  ni förstår ju, hur det kändes.
Så konstigt att inte ,min TV väckte mig , ha,ha den
saknade mig väl inte alls.
Fy säger jag bara, det gillade jag inte , lade mig på
direkten , och sov tills 06,30 i morse.  Jag förstår inte
ett "jota " (östgötskt uttryck ) . ÅLDERN TAGER VÄL UT SIN RÄTT. I dag går ju allt i snigelfart.
Ha nu en trevlig dag, det önskar jag er alla, kram från Hajan.

 

5 kommentarer:

  1. Men så bra att du fick sova ,god sömn är bästa medicinen mot allt .Gott åt ni ser jag ,glassoman det är jag också ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Hej Hajan!.
    Datorn har fått stå oanvänd i nästan två månader. Lite har jag tittat på Facebook, man måste ju hålla reda på vad barnbarnen gör.
    Kanske fel att inte lämna något meddelande att man pausar, men så blev det inte. Jag ska skärpa mig till nästa paus.
    Jag har haft så mycket annat runt mig så datorn har fått vila.
    Sommaren har varit härlig och vi har gjort kortare utflykter, hälsat på släkten och umgås med vänner.
    Jag skall skriva ett inlägg på bloggen så att bloggvännerna vet att jag är vid liv. Jag är ensam i kväll och lika i morgon så jag skall väl få till ett inlägg. Det är mycket lättare att skriva ofta om små vardagliga ting, än att ett plötsligt börja skriva igen. Du får väl se vad det blir.
    Det känns så fint att du undrar var jag håller hus.
    Ha det så bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Vi brukar ju bli barnbarnsbakis så jag kan ju tänka att du idag är bästa väninnebakis....
    Så härligt ni hade det och ni gör rätt i att njuta av livet...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  4. Förstår att du blev paff när du vaknade upp vid elva tiden, när du bara skulle taga en liten powernap.
    Mycket gott som vanligt när ni två träffas.
    Puss o kram hörs i morgon

    SvaraRadera
  5. Det var ett rekorderligt middagskalas.
    Man kan ju ha vad som helst till förrätt, nåt som aldrig
    äts till lunch här, vad jag vet. Körsbärstomater med
    mozzarellakulor gillar jag, med vitlökssalt och olivolja.

    Fick ta mej till akuten i tisdags, då jag skulle vara duktig
    och plantera nåra astrar till hösten. Satte ena foten på
    spaden och klämde till. Foten halkade av. Nästa sekund låg
    jag på backen med högra armbågen så gott som skinnlös
    (ingenting brutet tack och lov).
    Kravlade mej opp, fick tag i en trasa och gick till grannen, som tur nog
    var hemma och körde mej till akuten. Bor väldigt nära sjukhuset,tur nog
    Där blev det rengöring och en massa stygn. Allting ser bra ut; 10 dagar
    tills stygnen kan tas bort. Lite öm här och där men ingenting
    att klaga över. Ibland har man tur.

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera