torsdag 9 juni 2016

Den blomstertid nu kommer , åh sä länge sen




Den blomstertid nu kommer, med lust och fägring stor. I dag är det skolavslutningar på gång, på den
ort där jag bor. Kommer ihåg när mina barn skulle
gå på sådant. Då var det spännande , välkammade
och fina. Relativt lite nya kläder det var ju så, efter
vad plånboken tillät.
Jag vet ju inte hur det är nu, har inga så små att
gå och kolla på. Men när jag var i skolåldern, gick vi
med fanan i täten till kyrkan. På min tid fick man
ha avslutning i kyrkan. I min klass hade vi   tre
katoliker, de var ej med på detta. Det är väl Gud som
Gud, och Maria. Vi tog inte det så allvarligt på den
tiden, utan de var inte med på detta i kyrkan.


Finns det något så vackert som just när klövern
står i blom. Så enkla och så skira blommor.
På min och min kompis skolavslutningar kom aldrig
våra föräldrar . De arbetade så de var aldrig med.
Men Inger och jag fick gå på Domus restaurangen,
vi hade fått pengar till ett glas saft och en stor
kanelbulle. Kommer i håg ett år att vi inte gillade det
riktigt. På vår tid hade vi ju sy och stickning på
schemat. Detta är hade vi fått sy våra examensklänningar, och de skulle vi ju ha på oss.
Det gillade vi inte, vi var för fina tyckte vi.
Det är länge sen, jag gick i skolan
som Ni ser. Bilderna är ju lite ljug som Ni förstår.
I går var jag ju hos min vän Mary, som själv varit
lärarinna i nästan 40 år. Vi såg på hennes
fotografier av examensdagar, hon har ju allt sparat.
Från hennes första avslutning med den klassen,
Hon berättade att hon kände sig så rik, och att barnen
var så duktiga. Hon började med landsortsskolor
det var faktiskt så att jag med blev lite rörd när hon
berättade.
Nu hoppas jag att inte så många blivit besvikna, om
inte betygen blev vad de trodde. Hoppas att det finns
något att vara glad över.
det önskar Hajan.

5 kommentarer:

  1. Examensdagen i folkskolan var viktig. Firades inte i kyrkan,
    utan varje klass dekorerade sitt klassrum, vanligtvis en ungbjörk
    i hörnet och liljekonvaljer och syrener lite överallt.
    Ny klänning, ny rosett i håret, nya skor och halvstrumpor.
    Mammorna satt runt rummet (fäderna var givetvis på jobbet).
    Vi fick nåra frågor för att visa att vi lärt oss nånting under
    skolåret :) Och så sjöng vi förstås "Den blomstertid ..."
    Trevliga minnen!

    Ruth i Virginia
    (som aldrig i livet skulle ha kunna sy en klänning)

    SvaraRadera
  2. Visst hade jag nya fina avslutningskläder och ibland hade man plockat en bukett blommor till fröken med.
    Kramis

    SvaraRadera
  3. Godmorgon på dig!
    Ja, nu är det examenstider - även här. Minns med glädje mina examensdagar. Jag fick alltid en ny klänning till examen sydd av en sömmerska. Orsaken till det var att jag var lite rund och det var svårt att hitta en storlek i affären som passade mig. Men, jag minns också, när jag hade lyckats gått ner i vikt med hjälp av skolsköterskan och mamma kunde köpa en klänning på Konsum till mig. Den hade vit botten med blåbär på! Du kan tro att jag var mallig då!
    Ha en skön sommar fina bloggvännen och var rädd om dig!
    Kram Inga

    SvaraRadera
  4. - Halloj i Peking.
    Roligt att minnas tillbaka lite, och kika på
    gamla bilder.
    Här har studenterna sprungit ut idag. Grundskolan
    slutar nog i mitten på nästa vecka.
    - Ha en trevlig helg !!!
    Hälsar Hasse/Henning och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  5. Jaa skolavslutningarna minns man med glädje och nysydd klänning av lilla mamma ♥ Jag o min syster hade två likadana,även när hon inte börjat skolan.Man sjöng så det stod härliga till i kyrkan...Den blomstertid nu kommer.. JAG gör det fortfarande nmed glädje! Kram Gunilla

    SvaraRadera