tisdag 24 maj 2016

Åh, vilken underbar morgon, och vilken underbar dag det "blir"




 
 
God Morgon på Er som tittar in hos mig. Har redan druckit en påtår på min härliga balkong. Redan när jag vaknade i morse kändes det härligt. Jag tror att
det beror på att jag var lite duktig i går.
Jag strök ett par stora dukar, sen tvättade jag
mina fönster i köket. Sitter och väntar på mina
duktiga flickor på Hemtjänsten, som städar hos mig
varannan vecka.
Jag bara dammar och diskar prydnas- sakerna
och det andra som behöver "gås" över.
Golven sköter flickorna om, med dammsugning
och golvtvätt. Diskbänken bliver särskilt blank när
de torkar. Jag berömmer dem alltid, de bliver så
tacksamma. Det skulle taga evigheter om jag själv skulle göra detta. Alla pausar när jag måste vila,
tack vare min dåliga rygg.  Men vet att det finns
de som klagar ändå. Tänkte på sådant sist när jag var nere och handlade, träffade på en då.när jag väntade på min
Färdtjänst. GUD vad hon höll på och gnällde, som skulle åka i samma bil som jag.

Jag aktar mig väldigt noga för att säga emot, men
fy tusan säger jag, en del människor kan man nog aldrig göra nöjda.

Varför kan vi inte vara lite snälla och aktsamma om
varandra. Tänk om vi skulle tvång-flyttas från våra
hem. Såg på TV i morse, de som bor i tälten på
den leriga åkern i Turkiet. En sådan tillvaro de har,
Det finns de som säger De får skylla sig själva.
Hur kan man bara tänka så, otroligt.
Jaa det bliver visst lite gnälligt här, men jag tycker
de skulle skämmas , som säger så.

I morgon kommer en matgäst då bliver vi bara två,
den första Juni kommer min syjunta, vi är bara tre kvar nu. Det är ju livets gång, men det är lite
sorgset också. Säger som en väninna sa, jag undrar vem som bliver sist. Därför skall jag festa lite
extra, det bliver både Torskrygg och Fin Lax. Det bliver den första Juni hemma hos mig.
Lite roligt den 27/5 då skall lilla Oscar döpas
det gillar jag, tänk att jag fick en stor
prenumeration på Svensk Damtidning av mina barn,
i 85 års present. De vet vad deras mamma gillar.

Lite mera jippo den 30/7  skall jag på Bröllop
när ett barnbarn gifter sig.


Det skall bli så roligt, och ett minne för livet som är kvar.  Lite tankar en vanlig tisdag, så kan det bli.

4 kommentarer:

Rantamor sa...

Gomorron Hajan så kul att höra dig skriva på din blogg, och jag håller alldeles med dig.
Bra att du har tagit hjälp med det som är tungt och tråkigt, tänk om min mor också tänkte så. Nu har hon hjälp morron å kväll, men se städningen den klarar hon själv...eller nej det gör hon inte och så får min syster hoppa in å städa..

Men annars är mor duktig hon pysslar och lagar lite mat å tillåme bakar ibland hon bli ju ändå 90 i höst.
Hon har varit så mycket sjuk, och vi barn har räknat ut henne flera gånger, men hon har varje gång klivit upp innan tio...

Jag som bor långt ifrån ser ju hur hon tacklar av efter varje år, men så är ju livet.

Här har jag kallt och regn idag inget att ta hoppsa steg för, ska sätta igång ett sesamknäckebrödsbak, vi drar ju söderut på fredag och då vill jag ha med mig knäcket i burken.
En kalvstek bräserar i stekgrytan..

Tjingelingen från Rantamor och kram till dig.
Ska se om jag hinner se Oskars dop innan vi sticker med Kottebobil på fredag.

Mamma C sa...

Du är en riktig stålmorsa, som pysslar och grejar så mycket. Men ta inte ut dig för mycket så ryggen pajar ihop totalt igen. Ha det så trevligt i morgon.
Ja, förresten nu ska ju vädret vända igen. Regn och åska har dom lovat.
Puss o kram

Eva i Dalarna sa...

Ja det blir kul med prinsens dop tycker jag. Och vet du, jag ska också på bröllop 30/7. Fast inte på nåt barnbarns, mitt äldsta barnbarn är 7 år, så det lär dröja. Det är min lillasyster som ska gifta sig, för tredje gången, så vi hoppas det är tredje gången gillt! Kärleken är evig men föremålen växlar kan man säga!
Så skönt att du får hjälp med städning och så roligt att du kan sitta och mysa med Svensk Damtidning!

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Peking.
- Då har du det fint nu. Med både städning och
fönsterputsning. Då känner man sig alltid lite
extra nöjd.
- Ha en fortsatt trevlig vecka !
Hälsar Hasse och Blondinen...