fredag 29 april 2016

Vintern,rasat ut, och Åh Carl Gustav ljuva Carl Gustav Första Maj välkommen



Tänk, nu är det äntligen Valborgsfirande, och Kungen fyller
70 år. Inte så länge sen han var grabben, Tjabo.
Valborg när jag var ung, var ju något annorlunda. Skulle man
träffa någon man ville, eller inte. Det är faktiskt också 70 år sen
vi ficka gå utan Föräldrarna som förkläde.
Men hemma skulle man vara kl 21,00, antingen brasan var
nedbrunnen eller inte. När vi var 15-16 år var det inte det drickbara
som gällde. Det fanns inte på kartan då.
Sen var det 1-Maj då skulle man ju ut igen och kolla
på tåget, Då gick min pappa och jag ett par år.
Man hade alltid något nytt på sig, det kanske bara vara ett par nylonstrumpor. 50 talet var ju så roligt
vi var så uppklädda och fina. Höll ju på att frysa
stjärten (arselet) av oss. Men fina var vi. Då hade jag träffat min pojkvän redan, han blev ju min
man också. Jag tog min första nubbe när vi förlovade oss, 1949  Fy så starkt och äckligt. Vin drack vi aldrig
förrän på vårt bröllop. 1951 herre gud vilka minnen.
Förr skulle det ju vara groggar, om man skulle festa.
Men det var inte ofta, man hade ju inte råd helst enkelt.
Ja i morgon bliver det fest hela dagen i Stockholm,2 korteger skall det ju vara.
Hoppas det bara är kloka människor ute, som det är
nu är ju allt så oroligt med skjutvapen.
Hoppas detta blogginlägg funkar, jag har varit
lite vårdslös. Har inte kunnat skriva har förbrukat
det jag hade. Men nu har mågen och dotter min fixat
till det. I morgon kommer min dotter och hjälper
mig, målaren har varit och målat taket, så nu
skall ju gardinerna upp igen. Som ni ser har jag bra barn som hjälper mig, Nu önskar jag alla en
trevlig helg, jag bjuder dotter och måg på
Våfflor och tjock grädde, med gott mos till i
morgon. På kvällen tar jag något lätt men på
söndag Första Maj då tager jag Sill och Potatis det
är en stående rätt Första Maj..
h e j  d å .

6 kommentarer:

  1. Eva i Dalarna30 april 2016 07:44

    Så intressant det är när du berättar om ditt liv!
    Önskar dig en Trevlig Valborgsmässohelg från Bohuslän, där jag besöker en dotter med familj.

    SvaraRadera
  2. När jag var liten tog vi bussen in till stan och stack till Borgen för där var det både brasa och tivoli.
    Ska bli gott med våfflor när vi kommer.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  3. Tänk, va man längtade efter sista april, Valborgsmässoafton,
    för då öppnade dansbanan i Folkets Park. Hade en superfin dansbana
    med parkettgolv och stor facettkula i taket. Storband spelade musik
    a la Glenn Miller. Vid midnatt blev det fyrverkeri.
    Min Mamma var inte lika sträng som dina föräldrar, för jag fick vara
    ute till efter midnatt. Det tog ca 15 minuter att cykla hem fr parken.

    Fösta Maj - Tåg fr Folkets Hus till torget, där det blev tal.
    Därifrån till Stadsparken, där Ludvika Manskör sjöng alla vara
    underbara vårsånger. Där stod man i sin nya kjol och jacka och
    ibland med hackande tänder, för det var så kallt; men fin skulle man va.

    Mamma C skriver om Borgen. Dit brukade vi gå och dansa, när jag gick
    på Handels (1945-47). Den årliga Teknisbalen hölls också på Borgen.

    Inget Valborgsfirande här. Hoppas du får en trevlig helg, Hajan! Kram -

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  4. - Halloj i Peking.
    Hoppas att allt är bra.
    - Många gamla fina minnen du delar med dig av !
    - Ha en fortsatt trevlig helg !
    Hälsar "Henning" och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  5. Skoj att höra om dina minnen av valborg. Fast jag är 20 år yngre såg mitt (vårat) firande ut på samma sätt. Med samma hemgångstid. Då hade ju inte tidsomläggningen börjat heller så det var mörkt tidigare på kvällen så brasorna och fyrverkerierna startade tidigare. Men jag var lite skotträdd redan då och smällde bara av ettöresmällare :-)Det räckte gott för att få det lite festligare. Sedan gick första maj åt för oss ungar att leta efter raketer.

    SvaraRadera
  6. Hej älskade Hajan!
    Nej jag är inte sjuk men det händer inte så mycket i mitt liv just nu. Känns som arbetet tar musten ur mig så på kvällen är jag ganska trött. Tv är väldigt sövande. Idag har jag varit ute och rensat lite i trädgården runt några gamla vinbärsbuskar, tänkte att gräsklipparen skulle få jobba lite men tror jag skiter i det. Såg att du tittar på Lets dance junior, jisses vad dom är duktiga man blir nästan tårögd av deras glädje på dansgolvet.
    Önskar dig en bra vecka/kramkram

    SvaraRadera