torsdag 14 april 2016

Ett underbart besök, trots allt för "Pratglada kvinnor "

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ja så var det dags igen för en liten middag. Göteborgare i farten. två från Göteborg och
Charlotte från Bjärred. Charlotte kom med tåg från Malmö, och de två andra med bil. Jag var lite orolig
för hur detta besök skulle bli. Men det var så onödigt
med den ängslan, vi hade nog gråtit av oss. Det var så fint. De kom med Askan efter en kär gammal vän.
Jag vet att jag tänkte före Jul, när de åkte hem, undrar om Ingemar kommer någon mer gång.
När de kom såg jag att Anita bar på en kruka med rosor, hon hade läst bloggen att jag ångrade att jag
inte köpt 2 på en gång.



 
 
 
 
 
 





Från Majlis fick jag ett vackert handgjort hjärta.

Så fick jag, 2 pkt Zoega,från Anita
bra med blogg de vet precis vad man vill ha.
 
 
 
 
 
Hjärtat är i keramik, lade det uppe på en grön tröja, för att kolla.
 
 
 
 

Kaffet passade ju så bra för det ena hette, Västkusts
mellanrost. och Anita kom ihåg att jag gillar Zoega.



 Vi har nästan samma frisyr allesammans, ja inte Charlotte hon
är bara hälften så gammal som vi andra.
 
 
 
Här har värdinnan ballat ur totalt sitter med sitt stora
förkläde på sig, glömde att taga av det.
Men prata glömde hon inte av, det är det minsta man kan säga.
Nu måste jag försvara mig lite, vi var lika goda kålsupare alla
fyra, ifråga om pratandet.
Vad bjöd jag på då? Jo jag hade stekt 2,5 Fläskfile, sen
hade jag skalat potatis, morötter, två stora Gula lökar
6-7 st vitlöksklyftor. Det rostade jag i Långpannan, hade på
Rapsolja, hade på  plasthandskar så det blev jämt på alla grönsaker.
När det nästan var klart slängde jag på små gula tomater så
de fick vara med ett tag.
Jag hade gjort Bearnaise sås, (Blåbands ) den
hällde jag över Fläskfile bitarna vid serveringen.
 
Efterrätt blev det ingen, vi tog Kladdkaka , vispgrädde och
Päronhalvor till kaffet.
 
Har tänkt på Charlotte
som åkte tåget hem till Malmö sent i går kväll, hoppas det gick bra.Skulle ju jobba i dag. 
 
 
 
 
Och vet Ni vad som hände då medan vi sov, det hade varit inbrott i vår Coopbutik tidigt i morse. Det
verkade som de var röksugna snus och tobak
hade försvunnit. Pengar kommer de ju inte åt någonstans , men visst är det tråkigt som
samhället har blivit.
 
Tack kära Ni som gästade mig i går, det värmer
mitt gamla hjärta.Det blev lite fler minnen att spara ett tag i alla fall.

8 kommentarer:

  1. Vilken supertrevlig dag du verkar ha haft igår. Och som vanligt bjöd du på en massa gott.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  2. trevligt sällskap = trevlig dag !!
    Hör av mig till dig mor på fredag !!

    Ha dä bäst / Sonen !!

    SvaraRadera
  3. Eva i Dalarna15 april 2016 08:56

    Åh så trevligt, kan nästan höra ert mysiga pratande....Goda vänner är så bra!
    Trevlig helg önskar jag dig nu, kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar dina reportage om alla energi och allt roligt du och ni har! Det ser så härligt ut där ni sitter och äter av all den goda maten och jag kan riktigt höra allt snatter och alla skratt! Och all den goda maten! Och så fint du alltid dukar! Kul med väninnor så där!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert bord du dukat!
    Och maten låter underbart god. Fläsk är mitt
    favoritkött.
    Kan tänka mej det var snack på gång. Kul att du
    bjuder hem dina vänner då och då. Får en ju att
    hålla i gång och, dessutom, städar man lite extra,
    eller hur? :)
    Här skiner solen, men det är bara 8-9 plusgrader.

    SvaraRadera
  6. Gokväll Hajan
    Du är otrolig, så god mat du lagade
    till dina gäster. Din gästfrihet och
    glada bjudningar blir så bra.
    Jättefina foton på er alla
    Kramar och fin helg/AM

    SvaraRadera
  7. - Halloj i Peking.
    Så trevligt med lite besök av gamla vänner.
    Det kan man aldrig få för mycket av.
    - Ha en fortsatt trevlig helg !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  8. Syns lång väg hur trevligt ni haft det!
    Och maten låter verkligen jättejättegod.

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera