torsdag 31 mars 2016

Oroliga och vakna nätter, himla konstigt

Jag ber om ursäkt, men så här känns det just nu. Jag
vet snart inte om det är bra eller dåligt. Eller om jag
vill ha det fram eller bak.
Ibland hinner man inte med, min väninna sade något
väldigt bra i går. Hon är 3 år äldre än mig, jag sade
att det känns inte bra emellan åt. Det är ingen värk
eller något sådant. Har du varit 85 år förut då ? sade hon till mig. Du måste förstå att en del saker , bliver aldrig mer, som de har varit. Ah ,ha jag har blivit
gammal och grinig, det stämmer nog sjutton.

Jag sitter här och funderar, tycker inte att jag hinner
med riktigt. Eller om sanningen skall fram, jag orkar
inte som förr. Förr är ju bara några månader sen
känns det som.
Jag fick en ny drink att smutta på i går, min grannes son hade varit på en Budapest RESA. Och hade köpt
en liten flaska Tokaier , det hade inte jag smakat sen vi var där på 80 talet. så det var ju lite roligt.
Men det är bara gott att smutta på, eller smaka lite.
 
När vi satt där så talade jag om att jag läser om
mina gamla kära böcker. Du kan väl låna av mig sade hon. Hon hade Catharina Ingelman-Sundbergs
böcker. Jag lånade Vikinga Blot , den är bra på en
gång.Det handlar om Birka på 830-talet, Striden
mellan >Hedningar och Kristna.
Jaa vad säger man, det är ju som det vore från dagens händelser.  Vi får se, än så står jag ut
Eljest tycker jag det räcker som det är i verkligheten.
 
Idag när jag åkte hem från affären med Färdtjänsten
berättade jag för henne att hissen inte fungerade,
utan jag fick gå upp i trappan och en snickare
bar upp varorna och rullatorn. Så hon stod kvar och såg att jag kom iväg med hissen. De är så väldigt rara  och vänliga alla.
Idag så satt det en lapp om fönstertvätt på
anslagstavlan, det skall jag ringa och höra, men
min son ville jag skulle vänta så kunde vi prata om det på Söndag, för då kommer han ett tag.
 
Ett stort tack till Ruth ,som berättade om sin
berättelse som kanske bliver en bok.
Jaa om hennes resa över Atlanten med Gripsholm.
Det skulle jag vilja läsa om en gång.
 

Det var samma år som jag stod brud i St.Olaikyrka
1951, tänk då var du på väg ut i världen. Vilket
duktigt barnbarn som ger sig på den berättelsen.
Nu säger jag God natt i alla fall. Kram från Hajan.

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Inte kul när man känner sig sådär trött. Hoppas du känner dig bättre snart. Jag har lyssnat på dessa böcker och jag tyckte dom var jättebra. Hade lite av allt. Spänning, kärlek och så lite ondska också. Nu ska jag med hoppa i säng.
Puss och kram, vi hörs i morgon när vi kommer hem.

Anonym sa...

Hej där, Hajan!
Jag fyller 88 den 9 april, så jag vet vad du pratar om.
Men jag har ju inte brytit nånting och kan gå "för egen maskin"
och köra bil än så länge. Men det där med orken är en annan sak.
Som att dammsuga och torka golv tycks ibland som alldeles för
mycket att handskas med. Dotter gör det det för det mesta, men
ibland tar jag itu.

Och tänk, va´ lätt det är att bli sittande! Det är ju inte alls
bra, men det bara liksom känns skönt. Datorn hjälper inte alls !!!

Våren har exploderat här. Allting står i blom; tidig vår i år.
Hade en mild vinter. 20C just nu kl. 9. - Ska göra ett skift
mellan 10 och halv ett på "min" loppisaffär.

Ja, jag uppskattar arbetet Eva har lagt ned på boken. Ingrid har
givetvis hjälpt till. Det är kul att gå tillbaka i tiden.

Ruth i Virignia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon Hajan
Såg bilden på dig från påskafton, och du
är den absolut snyggaste och pigggaste
85-åring jag vet, hoppas att du känner dig
mindre trött när värmen och solen kommer och
du kan sitta ute på balkongen.
Ha en bra helg och kramar/AM