lördag 26 mars 2016

LLÅÅÅÅNG FREDAGENNNNN, SÅ INNI HELSICKE LÅNG

 
Det var en riktigt lång, Långfredag i går. Men mycket kortare än när jag var barn. Jag läste nyss på Ewas blogg,
och log igen kännande. Då blev alla föräldrar starkt religiösa
eller vad man skall kalla det för. Kommer ihåg att då lagades all smörgåsmat till Påskaftonen.
Men min väninna och jag talade om detta i går,  man fick inte spela kort ,inte spela störande musik "pop" på 
grammofonen.  Ni förstår ju det är länge sen, jag är ju 85 år nu. Jag och Inger min kamrat. hoppade sotarhage utanför 
köksfönstret, med en gång åkte fönstret upp, så det blev stopp det kunde störa någon. Inga affärer var öppna, inga
kiosker man kunde handla i. Allt var dött.
Måste berätta en sak min man och jag skulle åka ut till
vår dotter, det måste vara över 30 år sen då hade varuhusen ÄNTLIGEN öppet på Söndagarna. Jag var och handlade   garn. , bad om ursäkt till flickan som expedierade mig, för
att jag störde, Det glömmer aldrig jag, för hon sade till mig
det är jättebra, jag kan aldrig arbeta en vardag och är jätteglad över detta. För att återgå hur det var förr, så var det religiösa borta på Påskaftonen
 Då var det åter fest i Kapernaum igen med nubben på bordet
musik och sång , lite ögontjänare  tycker jag i dag.

Dessa mackor festade jag på i går till Lets Dance, gott och
lite öl till. Jag gjorde också en Porterstek, hade ingen
Porter hemma , tog en Julmust det blev lika gott som vanligt. Hade också i 1,5 dl Madeira .

I dag skall jag och min son till min dotter och träffa resten
av gänget. Skall bliva roligt har en sett dem sen förra året.
Så i dag bliver det Påskäggs-utdelning Värdparet får
"Bubbel " som tack för det orkar ställa upp, år efter år.
TREVLI PÅSKAFTON ÖNSKAR V A R D A G S P R A T.
  

6 kommentarer:

  1. Trevlig påsk till dig med .Jag minns också att vi frågade lov om vi fick spela kort på långfredagen .Det var en tråkig dag .Igår var vi och hälsade på mamma och till pappas grav med blommor och ljus .Idag skiner solen så det blir att ta en fotoutflykt ,kramen Nette

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk!
    När jag var barn fick man också hålla sig lugn på långfredagen. Det spelades "sorgemusik" på radion, allt var stängt. Vi barn fick inte spela kort för det var syndigt.
    Ja, vissa saker är skönt att de har ändrats.
    Här ska vi äta lite smårätter tillsammans med min mamma, det blir en lugn och skön påskafton. Skönt bara att vara ledig några extra dagar.
    Ha det nu så trevligt hos din dotter, och ramla inte! Var rädd om dig.
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  3. Önskar dig en riktigt Glad Påsk!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Långfredagen har alltid varit lång och jag vet ingen som fyllt år på den så många gånger som jag. Så kan det ju inte vara eftersom påsken flyttar på sig, men det kändes så dom gånger det hänt, speciellt när jag var barn. Och här på bohuskusten rådde ju när jag var barn, och fortfarande i viss utsträckning, schartaunismen, och den är sträng, så man fick inte göra någonting över huvudtaget. Men nu gör man som man vill och det är skönt! Och precis nu tittade solen nästan fram!
    Glad Påsk! Kramar

    SvaraRadera
  5. Ja, långfredagen var lång, men det brukade finnas snö den
    dagen, så vi ungar kunde vara ute och åka skidor. Påsk och
    skidåkning hör alltid ihop för mej. Jag har nog fyllt år nån
    långfredag (9 april) men kommer inte ihåg.

    i morron, påskdagen, kmmmer äldsta dotter på brunch,
    så jag vara tillsammans med min båda töser.

    Dina mackor ser jättegoda ut, Hajan!

    Påskpuss på kinden från Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  6. Kommer ihåg långfredagen när man var barn ..jag fick inte gå ut och leka ens en gång kommer jag ihåg ..det var den värsta dagen på hela påsken
    kram Rosa

    SvaraRadera