onsdag 9 mars 2016

Besök hos en vän, bjuden på god mat, vardagsfest

Skall försöka få ihop några rader till er, i tisdagsmorse när jag
tittade ut undrade jag vad håller de på med. Fick se en kille som
var uppe och gjorde rent våra gårdslyktor.
Det blev jättefint, men det har jag aldrig sett att de gjort förut.
En solig och härlig dag, jag var och storhandlade lite nyttig mat.
Nyttig just nu i alla fall, nästa vecka får man inte alls äta detta kanske. Nu är det Ekologiska frukter och grönsaker som gäller.
Jag handlade också Rödspätta till ett bra pris, Påskliljor , det börjar ju bli
dags. Köpte 2 krukor med många i varje, och i kväll när jag kom hem efter min utflykt till Norrköping, har de redan börjat visa sina gula knoppar.
Vi var ju i dag hos en väninna som blivit ensam, det var skönt
att få prata av oss. Vi hade en lite mini-orkide med oss som var så söt. Det var bara en kompis och jag som kunde hälsa på. Hon hade dukat så fint, och gott var det. 
 
Då fick vi just en fiskgratäng ¨på Rödspätta och potatismos,
det var underbart gott. Den här har inte min kompis gjort,
denna bild lånade jag ifrån nätet. Hon hade  också fastnat för extrapriset. Vi fick också ett jättegott vitt vin 12 % till,
Tyvärr kollade jag inte vad det hette, vi pratar alldeles för mycket,
behöver ha med en extra person som sköter fotograferingen.
Efterrätten blev ju Panacotta , hon hade också köpt den nya
kartongen, som heter Alla naturens bär. Goibär, lingon,vinbär
blåbär ,andra sorter som jag glömt namnen på. De finns hos både
Ica och Coops, hon handlar på Ica och jag på Coop.
Jag berömde Färdtjänsten för de håller tiderna så bra, hon
svarade mig med att håller alla sina tider, behöver det ju inte bli så mycket för senade tjänster. Men det kan ju hända andra orsaker
någon frågade mig om jag haft ett jobb som att laga mat.
Neej då jag har suttit på ett kontor i 32 år, och hade hand om
Reklamationer på mitt företag. Försvunnet och stulet gods
kan man säga. Grunden var nog att när jag var ung, på
stenåldern fanns det något som hette "skolkök"-
Men ibland så kan man både det ena och andra, jag är ingen finlirare, men min dotter är det verkligen.
Och det har hon inte lärt ifrån mig, ibland när jag kom hem från mitt arbete, då överraskade hon med något hembakat det var verkligen roligt.
Min son gick på något som skolan också höll i, det hette lite smått och gott på "Lördagskvällen "-
Ha,ha Mina barn är bäst- nu är det kväller och den
här gumman skall krypa till kojs. Förlåt att det blev lite långt
som vanligt.
 
  

4 kommentarer:

Mamma C sa...

Halloj, du har haft en bra vecka hitintills ser jag. Förstår att ni har mycket att prata om när ni träffades igår. Jag har lärt mig mycket av dig när det gäller matlagning. Men det är alltid kul att testa nytt.
Puss o kram

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Peking.
Nu får du en fin belysning utanför. Det skulle
nog behövas en sådan rengöring av lampor här också.
Och god mat äter ni som vanligt.
- Ha en fin avslutning på veckan !
Hälsar "Henning" och Blondin-Ida...:o)

Anonym sa...

Ja du Mor . Mat är gott här blev det Isterband & Potatismos och så ett gäng Röda Betor. Fillimang att allt har gått bra hör av mig på fredag !!

Kram / Din Son !!

Ölandsvindar sa...

Förstod att det handlade om en fest igen! Så kul med era träffar hela tiden. Jag har gjort något slags kycklinggratin idag. Tänkte att jag ska arbeta mig igenom alla sparade recept och kasta dem som är sisådär. Den här var hamnade på den godkända sidan men kanske godare med pasta till än potatis som vi hade till lunch idag. Vi får testa det i morgon för jag lagade förstås till flera omgångar när jag ändå höll på.
Trevlig helg till dig från mig /Kerstin