måndag 15 februari 2016

Min lilla KOCK och jag.



God kväll på er kära bloggvänner, hoppas ni har det bra i kylan.
Jag själv har inget att klaga på har varit i farten ett bra tag.
Men utan denna lilla KNUBBIS vet jag inte om det skulle gå.
Ni har ju hört om mina rygg problem, så det är inget att tjata om.
Men när det bliver riktigt Rackrigt , tager jag denna gubbe med mig in i sovrummet, sätter gubben på 10 minuter och sträcker ut mig.
Efter en sådan rast kan jag köra igång igen.

 
I dag hade jag bestämt att jag skulle baka vetebröd, och lite
mandelmusslor. Då körde jag igång så degen fick jäsa ett tag
Ringde ett par samtal, så var det precis lagom, att köra igång.

Det blev 2 plåtar med "goa bullar " , medan de jäste på plåtarna
gick jag och Kocken och lade oss ett tag.

Gjorde också kakdegen, för den bliver bäst om den får ligga
i kylskåpet ett tag, Det är ju en bra dag för mig för i dag äter
jag samma som i går. Så det är bara att värma i micron.

 
Det blev 15 sådana här musslor, som jag skall ha till på onsdag
när min matkompis kommer. Tänker att fylla dem med Hallon
och Blåbär samt en klick vispgrädde. Vi har bestämt att vi skippar efterrätten och tager något gott till kaffet i stället.
Sen tog jag min middag och gick in i vardagsrummet, och såg
Svarta Damen, en gammal svensk långfilm. Den har jag sett förut
men trevligt sällskap till middagen.
Efter middagen och filmen, var det dags att följa med kocken
in och vila ett tag.
 Ha,ha ni vet väl att kocken är min äggklocka. så det är hur
oskylldigt som helst.

Har tänkt mycket på  dagen i dag. Barncancer dagen , jag
tycker det är så vidrigt allt nu för tiden, man känner sig så maktlös 
vet inte hur man skall bemöta allt.  Bara den hemska olyckan med     dessa 5 ungdomar som
var här i Norrköping då på sin första Turne med sitt musikband
från England.  Alla 5 dog, vad var det så som slog slint,? De
skulle ju vila på sitt hotellrum på Arlanda innan flyget skulle gå hem igen.
Viola Beach hann bara med detta framträdande och en turneresa.
Nu har de rest färdigt, stackars föräldrar eller anhöriga att få detta budskap.
Här i Norrköping har det blivit förfärligt, allt händer ju här nu
jag har alltid sagt, kan de inte leva med varandra hemma i sina länder, så kan de inte göra det på annat ort eller land heller.

Tyvärr bliver ingen klokare för att de flyttar.
Nu skall jag till Thailand på TV, men dit längtar jag inte alls,      har aldrig gjort det..
men följer denna serie på SVT  just nu. Nu säger jag god natt
för i dag.



PS KOCKEN HÄLSAR OCKSÅ  KRAM

3 kommentarer:

Mamma C sa...

Tur att du har din lilla kock. Mycket gott du bakat idag. Jag har också varit i Thailand en stund nu.
Puss o kram

Anonym sa...

Vet inte vad du och kocken har för er, men på
amerikansk slang är en kock (stavat med "C")
inte precis ett ord, som gamla tanter som vi,
använder.
I alla fall - bullarna ser otroligt goda ut.
Snäckorna kallade min mamma sandbakelser. Dom gräddades
i små metallformar och fylldes med frukt och vispgrädde.
Jättegoda!

Snön har nu blivit regn och kallgraderna har försvunnit.
Trevlig lunch med vännen i morron. Kram"

Ruth i Virginia

Tummelisa sa...

Du är så duktig att baka. Ser så gott ut. Tur att Du har din lille kock, så att du kan vila ibland. Har också varit i Thailand, men blir mest deprimerad av denna serie. Längtar inte heller till Thailand alls. Men, längtar till värme på Gran Canaria (Hoppas), vi åker 18/2 på morgonen. Ska bli så skönt att vara ledig från arbetet och alla måsten. Den här gången kommer vi att koppla av lite bättre, nu när mina svärföräldrar bor på ett äldreboende. Då vet vi att personalen ser till dem.
Hoppas det blir trevligt med din matkompis, goda mandelmusslor får hon.
Ha det gott, var rädd om dig.
Kram Tummelisa