torsdag 4 februari 2016

Bortbjuden på middag, hos grannen

I morse hade vi så vacker soluppgång igen, nu fick jag med
den vackra rodnaden.
I går morse var det ett annorlunda väder, det duggregnade
men det var ju bara att ge sig ut, vädret väntade ju inte på mig. Jag skulle ju över till min kompis på mat, vi bjuder ju
varandra var 14de dag. Hon hade ju fyllt år så jag hade med mig ett litet träd.
Jag hade köpt en Kallancho , hon blev så glad så jag trodde
hon fick något spel. Men det var så att hon hade massor med
Tulpaner , men utblommade, Alla köper ju blommorna som gäller
och just nu är det ju Tulpantid.
 
I dag bjöd hon på varmrökt Lax, och en ny " sås" till det.
Det var sås som hennes man alltid lagade, till fisken han fångade.
Ja, det var kokta morötter, sen var det hårdkokt ägg som
var skuret i mindre bitar, blandat med morötterna. Om jag
skall vara ärlig, så pepprade jag och saltade lite extra. Det blev
rätt vackert på tallriken. Bäst var den varmrökta laxen, jättegott.
Efterrätterna har vi tagit bort, och tager bara kaffe och en god kaka
till det. Hon hade köpt en Rabarberspaj och så hade vi vispgrädde på. När jag gick hem i går eftermiddag var regnet borta, och ett underbart väder. I dag är det vår 2, 3 + , så vackert när jag kikar ut.
just nu springer jag emellan datan och spiseln. Jag har Gnocchi på
skall ha det till lunch i dag. Skall blanda dem med Bacon och köttbullar + ett par vitlöksklyftor, och en skvätt matlagningsgrädde
det får duga åt mig, river lite ost över så bliver det toppen.

Eljest har jag varit i kontakt med min bank, tredje dagen i rad.
Det går ju bra att avsluta prenumerationer, Svenska spel ,PRO
som vi varit med i över 20 år, vi har aldrig varit på några möten.
Pro hade jag på autogiro också, men nu är allt sådant borta.
Det är lätt att bli medlem till höger och vänster, men krångligare
att avsluta. Och allt man skänkt i alla år, Canser, Hjärt och Lung,
Barnbyar hit och dit. Diabetes min man hade det, måste säga att
alla föreningar tackade för åren som vi skänkt till. Alltid har det väl hjälpt någon eller något. Men hu har jag gjort mitt i det
hänseendet i alla fall. Och det känns skönt, om jag skall vara ärlig.
Det kanske låter snålt, men så är icke fallet.
 

4 kommentarer:

  1. Det var verkligen en vacker soluppgång, Hajan!
    Här regnade det mest hela dagen, och på kvällen var
    det tjock dimma. Påminde mej om den gamla filmen
    "Dimmornas bro" med Robert Taylor och Vivien Leigh.
    Undrar om du såg den på sena 40-talet. Så romantisk
    och sorglig, att jag grät varje gång jag såg den,
    och jag såg den flera ggr.

    I dag är det grått med icke vått. - Snön är nästa borta, tack o. lov!

    Ruth i Virginia
    (såg att du nämnde mej hos Henning)

    SvaraRadera
  2. Härligt med era träffar, som ni har, du och din kompis. God mat och prat - vad behöver man mer....
    Underbar bild på soluppgången!

    SvaraRadera
  3. - Halloj i Peking.
    Du hade lika fin himmel som vi hade här nere. Men jag
    kom aldrig till skott och tog någon bild. Får sikta
    in mig på gryningen i morgon i stället.
    Trevliga middagsbjudningar ni har. Det såg riktigt
    gott ut det där.
    - Ha en fin avslutning på veckan !
    Hälsar "Henning" och Blondin-Ida...:o)

    SvaraRadera
  4. Låter som en toppendag hos grannen. God mat, fast såsen låter sisådär. Ja, varför ska man betala en massa när man inte utnyttjar det.
    Kram på dig, ringer i morgon.

    SvaraRadera