torsdag 14 januari 2016

Omsom vin och Ömsom vatten, så sade man förr

Ja så var ordspråket förr, om det inte var riktigt bra med allt.
I onsdag var jag hos min matkompis och det var trevligt som vanligt. Hon hade alla julsaker framme ännu, men de fotograferade jag inte. Det gjorde jag julen 2014, hon har ju kvar allt som hon fått från sina skolelever.  Jag berättade för henne att i år hade jag inte alls skrivit så många julkort. men
Hon var till och med bjuden på ett bröllop nu i Januari. I
Norrköping har vi en Bröllopsmässa . Där gifter sig en elev
som vill hon skall komma till Himmelstadlunds Herrgård.

 

Jag blev bjuden på Paltbröd, stekt fläsk och den goda vita
såsen som hör till detta, På tal om julkort , hade hon nog
nästan 100 som hon fått. Hon berättade också att hon skriver till alla som hon själv fått i från.
Det var någon som tyckte om min lampa, tror det var från
Oskarshamn. Den har jag köpt för länge sen i en katalog som
jag tror hette Home Shop, Det finns ingen on eller off knapp på den. Utan man bara lägger handen på, och ger den en liten thatch . Hade kusiner här till min man, de berättade att
den spökade. Ibland tändes lampan, mitt i natten.
Det är ju vibbrationer som ordnar det, det hände aldrig där
vi bodde förut, men här har det hänt 2 ggr. En gång på
natten  till och med, men inte tror jag min gubbe går igen
och tänder lampor på nätterna.
I går kom mitt barnbarn hem 6 timmar tog resan hem från
Sälen, det var väldigt bra väglag. Nu bor hon hos sin mamma
och träffar sina halvsyskon. Den nästa vecka bär det iväg igen till Fjälls.
Tidigt i morgon flyger min dotter och måg hem från
Gran Canarie de landar i Nyköping, på eftermiddagen.
Tyvärr får ett Ambulansflyg ta hem min mågs pappa.
De har nog haft en jobbig vecka nu där nere. Han landar i Linköping, sen bliver det Ambulans till Norrköping.
Så lite vi vet om våra dagar här på jorden. Martina hinner
inte hälsa på mig denna gång, det förstår jag så väl.
Hon vill ju träffa sina kompisar de skulle ha någon Tappas
fest också. Jag följer ju Kockarnas tävling på tv4 , såg en
bekant en undersköterska från det äldrecenter där min man bodde. Hon har varit med så många ggr nu, men det var
för enkelt sa de. det måste ju vara fyra eller fem ggr hon varit med.Men så duktiga en del är, jag har också
varit duktig gjort två Janssons, i eftermiddag.
Just nu har jag 16,3 grader kallt. Natti,natti

8 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Gomorgon Hajan! Oj hundra julkort,det har jag aldrig fått genom livet på EN jul!Men hon var lärare,kanske därför! Ja Mästerkocken är bra tycker jag,ja jag tror du lagar lika go mat du fina Hajan ♥ Här är det -17* det räcker. Kram på dig ♥ Gunilla

Eva i Dalarna sa...

Jag hoppas det går bra med din dotters svärfar..
Men 100 julkort, det var det värsta. Hon måste ha varit en omtyckt lärarinna!
Här hos mig är det -23 just nu. Och kallare lär det ska bli! Nu går jag i ide!

Viola sa...

Usch då, det låter som dom haft en tuff vecka, hoppas det ordnar sig och ha en fin helg, den maträtten var länge sedan jag åt, gott, kram

Meta sa...

Hej hopp vad det händer saker hos dig.Här är det just nu lugnt, väntar på hemfärd i em.Mitt jobb är slutfört och jag ska ta det lugnt nu några dagar tills det blir begravning här. Visst fattas det ofta saker när man flyttat en del kan man vara utan men vissa saker fattas en ändå. har du klarat 3 år så går det nog att vara utan dom.
Ha det gott och njut tulpanens dag
Kram Meta

Mamma C sa...

Hujeda mig så kallt det var när vi kom hem igen. Här ska julen plockas bort i morgon. Vi har sett på, På spåret och sedan på play på Stjärnorna på slottet. Nu är det läggdags och termometern står på 16,8
Brrrrr så kallt.

Ölandsvindar sa...

100 julkort har jag aldrig fått, det brukar hålla sig mellan 35 och 40 och oftast är det från dem som jag också skickar till. Ibland försöker jag hoppa över någon, men det första som händer då är att det landar ett julkort just från den personen i brevlådan först av alla. Det är bara att skriva på ända till de (eller jag) drar det sista andetaget. I dag är jag jätteförkyld men var tvungen att ta hand om surdegen som jag blandade ihop igår. Nu står två limpor på spisen och jäser. Efter Melodikrysset ska de in i ugnen. Trevlig helg till dig! Kram /Kerstin

Snäckskalsdalen. sa...

Att lampan var fin har jag ju redan tyckt men att den var kul också, det visste jag inte, tänk, man bara tar på den för att tända den, vilka grejer det finns.
Vilken rar väninna du har! Mysigt.
Och Jansson, jag älskar Jansson, det är den enda julmaten, den och sillsallad, som jag absolut vill ha till jul och jag kan inte bärga mig, jag äter upp ALLT när vi har det! Så gott!
Skönt att alla inordnar sig i vårt land igen, men så tråkigt med den sjuke mannen, hoppas det ordnar till sig på bästa sätt.
Agneta kramar

Rosa i huset i vitt sa...

Kikar in och säger hej
kram Rosa