fredag 25 december 2015

Vädrets makter Oj,Oj, men en Fin julotta

 
 
 
 
God fortsättning på Er, tänkte inte jag skulle göra något inlägg i dag på bloggen. Men jag var uppe tidigt och drack
mitt morgonkaffe till Svts julotta. Mycket fin som vanligt.
Men när vi var unga för cirka 60 år sen, då uppsökte man någon kyrka och VAR på " Julotta " det hörde till.
 
 
Det var Elsie Lindkvist som talade i Klara Kyrka uppe i Stockholm
Ni vet hon som vann Eldsjälsgalan nyss på tv 4.
Eljest undrade jag vad som höll på, det är ju halv storm ute. De har

varnat på både tv och radio. Fick se bilder i dag också från USA,
där är det 23 + i dag i Nev York , jag tycker det är lite läskigt, med
detta obalanserade väder. Man undrar ju över den stora smällen
med vår jord. Måtte det inte vara den som är på gång.
Det blev en sådan fin Julafton hos min dotter och måg. Det var så
roligt ett barnbarn med flickvän dök upp också där. Min son
hämtade mig , eftersom han också skulle dit, men ibland måste
det ju vara jobbigt med den här gamla morsan , som skall skjutsas
hit och dit. Jaa, inte till vardags då åker jag min Färdtjänst.



 
Vi fick först en jultallrik, med det vanliga på ni vet skinka,
köttbullar , sill och allt annat , 2 bredda bröd till också.
Jag glömde att fotografera när vi kom dit, det var så mycket
vackert runt huset men  jag kom av mig , för det var så fint
 
 
 
.
 
Sen fick vi Lax med god sås och kryddor till. Jättegott, bara
salladen var underbar.
Laxen var så fin tillagad på ett nytt vis. Det vill nog Cajsa
berätta själv om, så det skall inte jag lägga mig i.
Sen satte vi oss och såg Kalle Anka, som jag gladde mig så
mycket åt. Vi brukar ju inte kunna se något av det för vi är ju
så många eljest på julaftnarna. Så det var faktiskt en fröjd,
Då fick vi konfekt, hemgjord förstås. Det var den godaste Fudge jag har ätit på länge.  Det märks att jag inte är van att vara
med så länge, jag bliver trött och längtar hem.
Sen avslutade vi med Ostkaka och kaffe, med god sylt till.
I dag var vi bjudna till ett annat barnbarn , men då sade jag ifrån.
Hoppas hon förstod att det inte var något fel på dem, utan på mig.
Det skulle ju bli julklappsspel och sådant .
Här skall jag äta nu, stekta köttbullar och god brunsås till.
God fortsättning nu alla, kommer tillbaka när det börjar
pocka på med lusten igen.
 
 
 
 
 
 
 
 

5 kommentarer:

Mamma C sa...

Halloj! nu har datorn startas här med. Ska strax åka iväg för att träffa alla barnen och barnbarnen. Klart dom förstår att du vill vara hemma och inget annat. Ska knäppa lite bilder när barnen öppnar klapparna. Ja, vädret är bra konstigt i hela världen just nu.
Ikväll blir det på spåret när vi kommer hem. Tack för igår och en god fortsättning till dig, min fina lilla mamma
Puss o kram

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin julafton du hade! Mysigt. Men du tänker fel! Det är inte alls jobbigt att köra och hämta och lämna, så sa min svärmor också en gång, men jag förklarade för henne att när vi var små då var det hon (och alla andra) som tog hand om oss, så det är bara att ta emot, det är liksom utjämning på gång! Så ska man se det, tycker jag! Tänk allt du gjort för dina barn, nu får dom en chans att återgälda, jag tror dom tycker det känns bra! Så, nu har jag hållit mitt föredrag klart!
Vilket väder, jag håller med dig, det känns ibland som om det är på väg rakt åt pipsvängen. Vi har 10 grader, storm 30 m/s, regn och i natt var det det värsta åskoväder som varit på flera år. Inte är väl något av detta juligt???
God fortsättning, kramar
Agneta

Bitte sa...

Visst är den märklig den här "vintern" vi har! Det var så vitt och fint på julafton, men när vi kom hem senare på kvällen hade allt regnat bort. Igår skulle det bli storm och det tog i rätt ordentligt, men det var ändå inte så farligt som jag trodde det skulle bli. De sa igår på nyheterna att stormar och oväder är en direkt följd av klimatförändringarna och uppvärmningen av vår jord.

Idag tar vi det bara lugnt, jag är så trött, så trött och orkar knappt kliva upp från soffan!

Jag tror inte att din son tycker det är det minsta jobbigt att hämta och skjutsa dig, så skulle jag aldrig tänka om det var mina föräldrar :-). Jag skulle vilja att de var med till varje pris!

Sent igår kväll när jag nästan hade somnat i soffan bestämde sonen och en av hans kompisar att de skulle träffas några stycken och även fast han sa att jag INTE behövde skjutsa honom, ville jag ändå göra det. Tyckte inte att det kändes bra att han skulle gå ensam till andra änden av stan när det stormade, det händer så mycket konstigt nuförtiden också. Så, jag skjutsar och hämtar gärna både föräldrar och barn :-).

Önskar dig en God fortsättning på julen!

Många kramar
Bitte

Anki sa...

Tittar in för att önska dig en God fortsättning!
Kram

Rantamor sa...

Så underbart att du fick fira en så trevlig jul igen med dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn.
Tänk bara så underbart att ha den gåvan.
Och så fick du fira ottan i tv utan att kliva upp klä dig och åka till en fullsatt kyrka där det myllrade av av alla julaftonshöga männinskor som bara vistas i kyrkan på juldagen för att...
Visst låter jag tokig men jag har väl liiiiite rätt Hajan.
Vet att du ogillar att jag inte är så kyrklig inte är så kunglig, men vi är ju vänner ändå...eller ??

Tjingelingen från Rantamor.