fredag 18 december 2015

En jättetrevlig Torsdag, alla var nöjda och glada

Så lyckat allt blev, det var en kväll i nostalgins svallvågor.
Det höll på att gå åt helsicke. för alla var ju pratsugna vi

satt ju först i vardagsrummet och tog Glöggen och pepparkakor.

När vi satt och glöggade , var ju rotfrukterna i
långpannan för att ugnsbakas. Längst ner satt jag köttet , bara för att värmas upp det var ju redan klart.
Det var på gränsen lite för länge kan man säga, nu jäklar
gick det med fart. Tänk så lätt det händer när man bara
bubblar på. För att jag och min väninna skulle få en syl i
vädret, knackade vi i glasen för att höras.
 
 
Jag bjöd ju på Ytterfile`och Kycklingsfile`, Ytterfilen
krympte så mycket därför gjorde jag i ordning
kycklingen med. Tack Gode Gud för det, hellre för mycket
än för litet. Sen satt vi till bords i fyra timmar.
Här är Tårtan jag gjorde, med vanlig sockerkasdeg, och
färdigköpta tårtbottnar av maräng. Som kräm emellan varven hade jag nästan osockrat Äpplemos.
Sen blev det ju som i programmet "halv åtta hos mig "
de gick omkring och tittade. Inte har jag stort, men när man inte ses så ofta finns det ju alltid något att spana in.

Balkongen fick jag beröm för, det tyckte de var som ett
Tomteland. Då bliver man glad, emellan änderna har jag
en fin cyklamen som jag haft hur länge som helst.
Denna Julgran har jag fått av en arbetskamrat, för många,många år sen. Det är 3 värmeljus i bottnen som
gör att hela granen lyser.
Den här gamla Kakelugnen har en keramiker som heter
Simon gjort. Det var i Virå vi köpte den. Kan Ni tänka er,
där var dörren öppen och allt fint han gjort , så var det en
burk där som man fick lägga ner sina pengar i. Man skrev
upp på en lapp vad man köpt, allt var ju prismärkt. Jag har
3 saker som han drejat och gjort. Jag undrar om det skulle
gå nu i dessa dagar. På samma ställe hade Sara Lidmans
bror , och hans fru hade ett helt hus fyllt med bara kaffe-
koppar och gräddsnipor. Så underbart porslin, jag tror inte det finns kvar längre ,de var ju äldre än oss, och vi är ju
jättegamla.
De hade ju presenter med sig ,men jag hade sagt till att
de inte behövde det. Amaryllisen har tre stora knoppar redan. Den blev jag så glad åt, för nu har de jag fick av min
måg blommat klart. Ja som Ni förstår är jag nöjd med gårdagen, och det bästa av allt är att gästerna var nöjda med. Ha en trevlig fjärde Advent nu, önskar jag er alla.
TACK  KÄRA  VÄNNER  FÖR EN  JÄTTEHÄRLIG  KVÄLL
 

6 kommentarer:

Ölandsvindar sa...

Kalas som vanligt ser jag! Här har jag också haft kalas så jag nästan mådde illa till slut. En familj med asylsökande skulle baka hos mig och efteråt skulle jag absolut smaka på alla fem sorterna innan de var nöjda. "Was it good, Kristin?" frågade de hela tiden. De kan inte säga Kerstin så jag har fått ett nytt namn. "Yes, very good," svarade jag, som på sin höjd tar en kaka till kaffet. I dag börjar magen kännas normal igen. Det var goda kakor och jag har frysen full nu inför jul.
Kram från mig /Kerstin

Eva i Dalarna sa...

Åh så trevligt ni hade det och så mycket gott du bjöd på. En riktigt härlig torsdagsfest.
Och tårtan - så fin.
Ha en fin fjärde advent du också! Kram!

Mamma C sa...

Så kul att det blev en härlig och lyckad dag. Tårtan såg jättegod ut. Och då fina presenter du fick med.
Puss

Nette Cecilia sa...

härlig dag ni hade och gott på bordet ,amaryllisar dom gör ju en glad så man kan inte ha för många ,trevlig helg ,Nette

Rantamor sa...

Förstår ju att dina gäster blir nöjda, du skämmer ju bort dom alldeles så mycket gott som du bjuder på alltid.
Ha nu en superbra kväll.

Julkram till dig från Rantamor.

Anonym sa...

Jag är alltid imponerad över hur vackert du dukar bordet.
Ser så fint och hemtrevligt ut. Du har verkligen ett
skönt hem! Gillar den, kanske, gamla lampan över matbordet.
Och balkongen är super-julig!
Skulle vara kul att vara med er och prata, även om jag
inte är en vän från förr. :)

Ruth i Virginia