måndag 21 december 2015

GOD JUL TILL ALLA BLOGGVÄNNER , HA DET SÅ BRA DET GÅR.





GOD JUL OCH ETT LITET AVBROTT I BRÅDSKAN
VILLE BARA BERÄTTA OM DENNA FINA " LÅT "

NU ÅR DET DAGS FÖR LITE JULMINNEN, JAG ÄR 85 ÅR OCH KOMMER IHÅG NÄR
VI SJÖNG DENNA HEMMA. JAG LÄRDE MIG DEN PÅ NOLLTID. .LJUDET KAN JAG TYVÄRR EJ FÅ UPP HÖGRE.  . NÄR JAG VAR BARN OCH UNG, DÅ SJÖNG MAN MYCKET MER TILLSAMMANS I FAMILJERNA ÄN VAD MAN GÖR NU. MEN VI HADE JU BARA
RADIO. MEN VI SPELADE PÅ EGNA INSTRUMENT. DRAGSPEL, PIANO,GITARR OCH MANDOLIN.  
 
I DAG HAR JAG GJORT DET SISTA FÖRE DENNA JUL.
DET FICK BLI ETT SAFFRANSBAK TILL..
 
 
Sen får det vara bra. i morgon kommer städningen igen.
 
 
 

Nu kommer jag inte tillbaka förrän "Juldagen "
Då börjar allt bli som vanligt igen, hoppas jag. Tänker på dig Ruth kommer Du ihåg denna melodi från förr. Min
barndoms gran var så enkel, med levande ljus och
papperskarameller, och garntomtar. Ni förstår vi kände
en familj när jag var 7-8 år, som jag fick följa med hem
för att få se de elektriska ljusen i deras gran.
Det kommer jag ihåg att jag tyckte var lite larvigt, precis
som deras gran skulle vara bättre än vår egen,
Ha det riktigt bra nu, och snart hör vi av varandra igen.
Jag skall kommentera Er jag missat i kväll.
God Jul till alla ingen glömd, en stor bamsekram från Hajan.


11 kommentarer:

Mamma C sa...

En stor bamsekram till dig med.
Vi hörs och syns snart.
puss o kram

Anonym sa...

Roligt att höra Harry Brandelius igen. Han sjöng ju alla
sentimentala sånger, men just den här har jag aldrig hört.
Och ja, vi hade levande ljus, vilket gjorde det alldeles speciellt,
när dom tändes. Man kunde ju inte ränna omkring på grund av
eldfara, utan det var bara att njuta av doften av gran och stearin.

Vi spelade och sjöng och dansade vid jul. Mor hade matservering,
så vi hade alltid några gamla ungkarlsgäster med på julafton.
Slängrumpa (långdans) genom kåken, även om den inte var stor.
"Vi äro musikanter", "Kom Julia vi gå, med stora träskor på..",
"Mormors lilla kråka skulle ut och åka..." Jag lärde mina
barndom där danserna, när dom var små; hade jättekul.

Tråkigt nog är "hemgjord" musik på utdöende. Folk går med
öronproppar och lyssnar på, jag vet inte vad.

Önskar dej en fridefull helg, som vi brukade säja.
Stor kram från

Ruth i Virginia

Eva i Dalarna sa...

Lyssnade på Harry B medan jag läste ditt blogginlägg idag - han är inte direkt min idol, men det var ändå mysigt. Ha en riktigt God Jul nu, antar att du firar som jag - med barnen o deras familjer. Ingen snö här där jag bor men julkänslan har jag i hjärtat. Och faktiskt hjälpte Harry B till lite med den också.
Vill sända en julhälsning till Ruth i Virginia också, hon verkar vara en härlig dam - som du Hajan. God jul båda två! Kram!

Tummelisa sa...

God Jul Hajan! Hoppas allt blir som Du tänkt Dig. Här blir det lugnt. Vi kommer att fira julafton tillsammans med min mamma. Är själv ledig nu i några dagar, men arbetar efter jul i tre dagar innan nyårsafton. Sedan är allt över igen. Man kan tro att domedagen är nära när man ser hur människor stressar och handlar, helt galet. Lugnast är att vara hemma.
Ha det så gott, och hoppas tomten kommer till Dig för det gör han/hon till alla snälla.
Kram Tummelisa

Rantamor sa...

Åååå söta snälla Hajan nu vill jag önska dig en riktigt trevlig julhelg.
Och du Harry Brandelius har jag fått genom min pappa som var född 1920 han gillade HarryB och gölingeflickorna.
Gamle Nordsjön var hans favorit...och sen gillade han "Kära Mor.." varje gång jag kom hem till Finland.

Julkram och puss till dig från Rantamor.
Kul att läsa vad Ruth skriver också hos dig...undrar om jag kan hälsa God Jul till henne genom din blogg !!!

Nette Cecilia sa...

God jul till dig ,har haft lite svårt att få tiden att räcka till med kommentarer men tittar nog in till dig alla dagar ,kramen ,nette

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Peking.
- En riktigt God Jul till dig och dina barn
och barnbarn. Hoppas ni får det fint !
Hälsar Henning och Blondinen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

♥ God Jul ♥ Hajan, hoppas du får
en riktigt rolig julafton
Julkramar/AM

Maria sa...

Skickar många julkramar till dig och önskar du får en fin helg.
Kramkram

TantGlad sa...

Det finns många mysiga minnen förstår jag.

Önskar dig en riktigt....

God Jul från TantGlad

Blommiga Rutan sa...

En riktigt God Jul till dig.
Kramar Anncathrine