söndag 18 oktober 2015

Nu bliver det vardag igen , så fort tiden rinner iväg

Nu får vi luta oss tillbaka och sätta oss på denna bänk, nu har snart
Oktober månad med gått till ända. Ändå tycker jag att det bara är höst, som väl är. Vinter hinner vi nog också att få.
I dag har jag haft besök av min son, vi åt Skinksteken, och den var god. Äpplekakan tyckte han bäst om.
Man fyller en pajform med skalade äppleskivor,
Sen smälter Du 125 gr smör i en kastrull, tillsätt 1,5 dl socker
2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver  lät detta puttra tillsammans,
häll denna smet över äppleskivorna i pajformen. och bred ut den där.
Gräddas i 200 gr , ca 25 minuter.
kolla så inte kakan får för mörk färg, bara lagom.
Den skall ätas lite ljummen med kall Vaniljsås till.

 Den är jättegod kall också, Gotländsk kaka heter min.
 

Nu skall jag säga God Natt för denna vecka, nästa vecka
bliver lite fullt igen, do kommer Göteborgsvännerna. På onsdag
skall jag gå över gården på middag hos den lilla Mary.
Nu hoppas jag på bra cykelväder för min dotter, som skall till
sitt nya jobb. Nu vill inte jag att det skall komma en massa snö,
det hinner vi med ändå.  Mitt barnbarn är ute och flyger emellan några öar i Australien.
Imorgon spelar IFK Norrköping mot Elfsborg, Då hoppas jag
på ett bra resultat, ja vi får se, eller höra menar jag.
Nu får det vara slut för i dag, prova kakan så får ni se.
I morgon skall jag kolla vem jag inte har kommenterat hos, ha det bra.

9 kommentarer:

Eva i Dalarna sa...

Ja den där äppelkakan ska jag prova! Du får ha en trevlig vecka nu som kommer..

Tummelisa sa...

Gott med både skinkstek och äppelkaka.
Låter som om Du har fullt upp om dagarna. Vi har också fullt upp, håller på att hjälpa mina svärföräldrar (96 och 94 år) att flytta till ett äldreboende. De har hela tiden bott i eget hus tills nu, då varken de eller vi orkar längre. Vi har själva hus med tomt och allt vad det innebär.
Men det är inte lite som ska ordnas innan flytten för dem kommer till stånd. De har samlat på sig massor under åren, och det är inte så mycket de kan flytta med sig.
Hösten är verkligen här nu, men jag tycker det är skönt så länge det inte är snö. Vi håller på att försöka uppfostra vår nya lilla hundvalp, men känns att man inte är så ung längre. Gäller att passa på vad hon gör.
Du får ha en fortsatt bra vecka, vi hörs snart igen.
Kram Tummelisa

Erikslundsliv sa...

Kul med nytt recept på äppelkaka! Jag har havregryn i min och det blir också gott men jag ska absolut prova ditt recept vid tillfälle.
Kul att du har fullt upp och att det händer lite runt dig. Det är klart det får ju inte bli stressigt heller, då får du bromsa lite.
Kul att läsa din blogg!
Ha en fin vecka!
Ann

Äppelblom sa...

Hallå i stugan!
Äppelkaka det är gott det. Jag gjorde en stor igår, men den blev det inget kvar av till idag inte. Hade hoppats på det, men alla sa att den var så god, så jag får väl glädja mig åt det istället.
Ja, hösten rusar på - tycker det går så förfärligt fort. Vi har i alla fall haft väldigt fina dagar här, så vi har kunnat vara ute mycket.
I lördags hade vi grillträff i skogen med alla barn och barnbarn och det var kanonväder.
Må så gott och var rädd om dig!
Stor kram från Inga

Änglarum sa...

Hej Hajan! tackar för receptet äppelkaka gillar jag och kul med ett nytt recept...hoppas snön dröjer ett tag till,och att den blir snäll i år..förra årets var ju ganska lagom hi hi..kram Jessica

Mamma C sa...

Oroa dig inte för mig lilla mammsen. Jag kommer fram med cykeln året runt :). Äppelkakan lät jättesmarrig, tack för receptet.
Kram på dig.

Anki sa...

Skinkstek och så äppelkaka . det är riktigt mumsigt det! tack för receptet... ska prova att göra den smarriga äppelkakan - kanske redan idag :)
Synd att vårt kära IFK förlorade igår, men de leder fortfarande allsvenskan!
Ha det gott!
Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Mysigt med barnen och barnbarnen som kommer och hälsar på och så får ni så god mat då också! Riktiga höstklassiker, skinkstek och äpplekaka. Mmmmmm.......Jag spar receptet på din äpplekaka!
Agneta kram

TantGlad sa...

Äppelkaka som är sååååå gott. Helst ska man ha flera flera........minst en halv liter vaniljsås till hihi.

Ha en fin tisdag nu
Kramkram.