fredag 9 oktober 2015

Härliga Fredag, jag kan inte klaga

I morse undrade jag vad är det nu då, vi har ju haft Aftonrodnad så länge. Nu var det verkligen soluppgång med röd himmel.
Klockan var ju bara vid 06.00 tiden, kolsvart ute men bilden blev inte bättre än så här. Jag bestämde mig att i dag skall jag baka.
Det är väldigt länge sen, det gjordes här. Jaa lite Äpplekako har jag gjort men inget bullbak. Så ringde det på dörren, det var Hemtjänsten som hämta mina tvättkläder. Jag hade precis gjort
vetedegen, och tagit mig kaffe och en god smörgås.
Då ringde det på dörren igen, kommer de tillbaka trodde jag.
Det var min dotter som kom cyklande med en Bukett Kärleksört
och en dörrmatta nytvättad. Samt 2 Budapestbakelser.
Och en present, en bricka med snygga bestick till.
Kära nån kommer Du sade jag, skall Du baka frågade hon ,
Det körde ihop sig lite, men det grejade till sig ändå.
Så cyklade hon hem och jag ville se och höra vem som skulle få
fredspriset. Det var ju kl 11,00 på Tv . Jag har önskat flera ggr att det skulle bli Denis Mukwege, chefsläkare på Panzizsjukhuset i
i östra DR Kongo. Tänkte att det kanske blev Merkler.  Nej det
blev 4 st från Tunisien, de hade gjort något bra i den Arabiska våren.



Det blev i alla fall 29 st , jag har 24 kvar , 5 st fick flickan
som kom med min tvätt tillbaka.
Så välmanglad och fin, det var hon värd till sin kaffepaus.
De har väldigt svårt att taga emot något, eller >de kanske
inte får.




Är det till grisen, kanske Ni undrar ?
Vad skall hon äta i dag då, ser lite rörigt ut men jag kan
berätta , det var Jättegott. Bruna bönor, stekt potatis och
stekt Falukorv. Hemtjänsten sa att i dag, är det flera bak på gång.
bland oss gamla tanter. När flickan var uppe med tvätten
skickade jag med lite bullar till deras kaffestund.  Hon blev jätteglad. Nu gick jag och lade mig ett tag, för ryggen sade ifrån.
Nu skall jag läsa ett litet tag, för att komma ner i varv.
Ha det så bra och tack ni som kommenterat alltid rart att få
ett par ord. Tack Cajsa för ditt besök i dag.



6 kommentarer:

Mamma C sa...

Tack själv för den lilla pratstunden som vi fick.
Puss o kram

Nette Cecilia sa...

Lyckliga tider du har med så många besök .Jag har suttit ensam på eftermiddagen idag ,mitt knä är så styvt och svullet att det blir nog högläge för det ikväll .Så mycket bullar ,det bakas överallt på bloggar men vi äter inte bullar hos oss mera min man tål inte vetemjöl. Så vi brukar ta lite glass till kaffet i stället .Nu har vi ätit gott rostade potatis och grönsaker med vitlök och pepparbiff till ,trevlig lördagkväll ,nette

Tummelisa sa...

Här har det ätits fläskfilé och hasselbackspotatis med bönor, champignoner och rosépepparsås till. Det var gott. Inte blivit så värst mycket gjort idag, mer än handlat. Kom hem igår eftermiddag från min jobbkurs i Rimforsa. Det var trevligt med mycket god mat. Roligt att umgås lite mer privat ibland med sina arbetskamrater.
Nu blir det snart TV-tittande, vad man nu ska se? Tycker inte att det är några vidare program. I morgon däremot är det både Bron och Homeland, som är en favorit.
Du får ha en fortsatt trevlig lördagskväll.
Kram Tummelisa

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Peking.
- Du är inte dålig som drar igång bullbak på
morgonen. Men gott är det när det är klart. Dessutom
doftar det fantastiskt. Och då är man ju värd en
liten paus när det är klart.
- Ha en fin avslutning på veckan !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det är minsann full fart hos dig om
dagarna, många besök och så bullbak
mitt i allt.
Fin söndag, kanske tittar du på prinsdopet
Kramar/AM

Bitte sa...

Vad mycket fint du fick av dottern! :-) Det låter inte dumt alls med budapestbakelser, inte med kanelbullar heller för den delen. Du är duktig som bakar bullar, det tar ju sin lilla tid med alla jäsningar.

Jag kan tänka mig att hemtjänsten blev glada när de fick bullar med sig till eftermiddagskaffet!

Idag har jag mest tagit det lugnt, men tittade lite på prinsdopet. Jag tyckte dock att det var lite för högtidligt, kanske skulle de ha spelat lite lättsammare musik som när Estelle döptes (jag minns det så i alla fall). Däremot gillade jag vår landskapssång i slutet, vi har ju fått en hertig av Ångermanland nu så det var perfekt att den framfördes på ett sånt pampigt sätt.

Ha en fin kväll!

Många kramar
Bitte