lördag 17 oktober 2015

Härlig fredag med gamla vänner, och god mat

 
 
 
 
 
 
 
Underbart Höstväder, när jag satt och väntade på min kompis som

skulle skjutsa mig. Jag gick på flit ut lite för tidigt för att njuta , av det vackra vädret.
Det är så trivsamt hos mina vänner, och sen att jag bott där i deras
hus fast för 64 år sen. Kära nån vad tiden har gått fort. Vi satte oss till bords klockan var ju 1300. Vi började med en liten sandwich skaldjur och god sås med dill. Min väninna är duktig på matlagning
men har berättat att när hon kom från Gotland och hit, kunde hon inget. Men hon lärde sig på Margaretha-skolan i Norrköping.
 Sen fick jag Fläskfile , med trattkantareller och god sås. Varm äpplekaka med knapertäcke över. Jag skulle få det receptet men
det glömde vi, vi pratade för mycket. Man kokar en smet och häller
över äpplena.   Till det fick vi vaniljsås färdigköpt, och den var jättegod. Vet ni vad vi drack då? Lindemans Rödvin fast bara
med 7 % jättegott.
Sen vill jag presentera " Molly " som var hur söt och klok som helst. Hon jamade och pratade hela tiden, när man talade och berömde henne, så var det precis som hon svarade oss.
Hon var mycket intresserad av min Rullator, hade nog någon doft
av hundar, för det var däcken hon var intresserad av.
Jag nästan kände att hon undrade om inte jag skulle gå hem snart,
hon var jätteglad när jag skulle gå på toan. Hon sprang upp för
trappan till deras sovrum. Sen kommer den där gamla käringen ut och sätter sig igen hos matte och husse oj oj.

Sen blev det kaffe och hemgjord Hallontårta med Nydalahallon på,
en Bananlikör ,Bols var toppen till. Vet inte var dagen tog vägen,
jag kom hen precis till Dobidoo , så det var ju en heldag för mig.







Katten Molly var nog glad när husse kom hem utan , det där besöket efter skjutsen hem med mig.
Nu skall jag bjuda dem  igen i december, men då säger jag till en
kompis till, som var vän med min make.
Jaa det var min lördag, bra som Ni förstår. Tack kära vänner vet
att Ni brukar läsa min blogg,
Tack Ewan för bilderna.



2 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken dag du haft, så himla trevligt. Förstår att timmarna rusar iväg när man är i trevligt sällskap.
Puss o kram

Anonym sa...

Margaretha-skolan! Där åt jag dagligen, när jag gick
på Handels i Norrköping. Man fick köpa kuponger till
bra pris, och maten var god. Dessutom var det ett populärt
ställe för både Teknis och Handels- studerande. Lätt
att träffa trevliga killar där! :)

Din väninnas tröja gillar jag. Färgsprakande som bara den.

Ruth i Virginia