onsdag 7 oktober 2015

En blåsig onsdag , men helt acceptabel i allafall

Jaa, nu är det vackert ,ute i vår natur , kallare är det med. Det är
ju inte många dagar sen, som man tyckte bliver det ingen höst i år.
Då kommer den där lusten att fixa till  saker inomhus, som man
blundat för tidigare.  I dag skulle ju jag ha min matgäst här ni vet
grannen, i dag gick tiden så fort hon kom kl 11.00 och gick hem 15,30. Det är roligt och fixa till lite godsaker, som vi inte gör så ofta.
Vi började som vanligt med ett var sitt glas Madereia .Till det glaset hade jag brett 3 ostkex var, med Kantarellost och Pepparrotost på. I dag slog vi på stort och drack Rosevin ni
vet det 7% iga som heter Barfota. Väldigt gott och lagom
för 2st  85 åringar.
Rosevinet hade vi till Lövbiffsgrytan, det var perfekt. Det är klart
att ett Rödvin skulle ha varit ännu bättre, eftersom det var nötkött.
Receptet tog jag på Google. Såsen blev så  god, jag hade 2 msk
vanlig söt senap, 3 nejlike kryddor, 2 st oxbuljongtärningar,
2,5 dl cremfraiche + lite matlagningsgrädde som jag blandade i skyn. 8 ,4 hg lövbiff som jag strimlat först och stekt och hade ju
hällt på vatten först. Sen visste jag inte i dag om jag skulle
ugnsbaka potatisen eller bara koka den. Jag valde att bara koka den.
Efterrätt blev det ingen, jag hade gjort 4 st rulltårtebakelser med
Hallon, Blåbär och Vinbär på. Det fick duga och starkt gott kaffe till. När jag hade diskar lade jag mig ett tag, det var jåtteskönt.
Det är 2 dagar som jag inte har kunnat följt Barnbarnets blogg
men min son ringde han hade fått SMS i dag, så hon är kvar på
andra sidan  Jordklotet.
Såg ett tag på Bonde söker fru , men det berörde mig inte alls i dag.
Sen har vi ju Gengångare, Modus, Ängelby, Paradise Hotel, +
Bachelor och allvaret börjar. Bron är inte så rolig heller,
men där slipper vi ju reklamen.År det någom som tycker Spring¨är roligt?? Eller har jag blivit så jävla gammal och grinig.
Ha nu en trevlig torsdag, glöm mitt gnäll det är
bara skit med gumman i kväll. Men jag och grannen hade en trevlig dag i alla fall.  sov gott




4 kommentarer:

Mamma C sa...

Riktigt smarrigt du bjöd på. Jag ser bara på Modus, tycker det är bra. Ja det var riktigt kyligt ute idag. Sådär råkallt så man blir helt genomfrusen.
Kramis

Gunillasljusglimtar sa...

Ser väldigt trevligt ut! Ska jag köpa detta barfota också! Förstår att ni njöt!
Nää Spring tycker jag inte om denna gång,vet inte vad det är:(Kollar bonde om vi är hemma annars följer jag inte så mycket nu.Kollade Ängelby,tyckte det var så konstigt sist! Kraam Gunilla

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj i Peking.
- Så trevligt ni har det där uppe i Kinas
huvudstad.
Kul att kunna träffas med jämna mellanrum och testa
nya recept.
Jag försöker undvika TV-följetongerna, man blir så
bunden av sådant. Men prästerna som söker en partner
tycker jag är kul.
- Ha en fin fortsättning på veckan !
Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

Eva i Dalarna sa...

Jag kommer ihåg att hela familjen tittade på det som är Springs föregångare, minns inte nu vad det hette, men vi gillade programmet, stora som små. Heavy som var en av killarna från Dalarna är idag reporter på den nyhetstidning jag läser varje dag. Men Spring har jag valt att inte titta på. Det känns som gammal skåpmat.
Ha en trevlig helg goa Hajan.