tisdag 22 september 2015

Sotarbesök, inget farligt alls nu för tiden.


När jag var liten tös på 30 talet, då var man rädd för sotaren. De hade ju linor och rep på ryggen, och såg lite
främmande ut.De hade kvastar  och viskor runt halsen förr. Men inte nu, inte alls två jätterara killar.

Jag satt och tänkte undrar om man törs fråga, och det tordes man. Får jag fotografera Er.

Jaa det går bra sade de.

 Den långa killen med sotarmössan sa vi måste nog byta plats
du och jag. ( jaa han menade inte att jag skulle bli sotare)
utan de fick flytta på sig från balkongen. För ljusets skull
Det var Norrköpings Sotning och Ventilation som skull fixa
med våra ventiler. Det gjorde de med den äran.
 j

När det var klart fixade jag till Äpplekakan till Per och
Martina. Då ringde Martina och ville komma i morgon,
men då skall jag bort på middag. Det går inte sade jag,
man kan inte säga ifrån med så kort varsel- Men det blev svårt , nu blev det den 28 sept, men kära nån det är ju
dagen innan hon flyger till Australien. Så noga är det ju inte
vi skall väl klara oss 2 månader till, både hon och jag.
Då är hon hemma igen, men då skall hon ju jobba i Sälen.


Äpplekakan blev jättefin, den skall jag prova till kaffet nu.
I dag till middag åt jag Skinkstek och potatissallad det
duger gott någon gång.
Åh vad jag är glad att inte " Sotarn " längre tager stygga barn
och inga gamla käringar  heller, visst har väl mycket blivit
enklare och lättare., nu för tiden. Nu tager vi kaffepaus.




5 kommentarer:

  1. Sotaren hos mig hade ingen mössa men en viska att köra genom skorstenen hade han. Så fin din äpplekaka blev och säkert jättegod också.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  2. Jättefint foto, Hajan! Snygga killar,
    men vilket jobb! Undrar om dom tvättar
    sina kläder själva?

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  3. Här har vi bett sotaren komma två gånger om året eftersom vi eldar en hel del med ved. Vi vill inte ha någon skorstensbrand! Jag minns också hur spännande det var med alla besök när jag var liten. Inte bara sotaren utan farbrorn som läste av elen, varubilen, lantbrevbäraren, distriktsköterskan ibland och så vidare. Och så när sommargrannarna flyttade ut förstås. Vi var inte så bortskämda med händelser på den tiden.
    Kram från Kerstin

    SvaraRadera
  4. - Halloj i Peking.
    - Det är fullt ös hos dig. Och bilder fixar
    du hela tiden. Kul att läsa ifatt vad som
    hänt här hos dig.
    - Ha en bra fortsättning på veckan !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  5. Visst var man lite skraj för sotaren när man var liten... de är nog snällare nu för tiden :)
    Äppelkakan ser helt underbar ut och jag tror den smakade helt underbart!

    SvaraRadera