lördag 19 september 2015

Nu har Lergrytan kommit fram,, var då ? hos Hajan så klart

Hejsan !
När jag var och handlade i fredags, sprang jag på en Skinkstek. Jaa den låg inte på golvet, utan jag fick se erbjudandet.
Lergrytan ja,
Det var länge sen jag hade den framme. Förr ett tag lagade jag ofta i Lergrytan. Jag hittade ett bra recept på Google , det sköter ju sig självt.


Jag hade alla grejer hemma. Gjorde en god marinad på. Soya,
tomatpure , i pressad vitlöksklyfta, 1 msk vinbärsaft.1 dsk vanlig
söt senap. Jag hade redan klappat in Rosmarin, och en tsk Timjan.
plus en tsk Allroundkrydda . Sen strök jag på marinaden.
Runt om Skinksteken lade jag 1 skivat äpple och purjolök.
Steken var på 1,4 kg , 3 dl vatten. nästan 2 timmar i 175 graders ugn.  Under den tiden stekte jag Skinksnittslarna ,som jag också handlade i går. Resten av dessa 2 timmar stekte jag Pannbiff igen
Vet ni, det blev ju över av det som jag smetade in steken med.
Det hade jag i malköttet , det blev jättegott. Allt blev bra, men herre jösses vad steken krympte. Men jag har provsmakat det blev jättegott.  Det bjuder jag sonen på i morgon, han kommer och hjälper mig. Det kommer hantverkare hit på tisdag som skall
kolla all ventilation i lägenheten. Då måste allt bort på kryddhyllan
för där bakom sitter något som skall kollas.



Så skönt det är när man blivit färdig med allt detta, jag till och med har vilat en timma med en skvallertidning. De är så klämmiga mina ungar. På måndag kommer min dotter då skall vi äta frukost ihop.
Hon kanske får hjälpa mig att sätta upp gardiner i vardagsrummet,
om inte Pera hinner det i morgon. De är bara att hänga upp , de ligger i stora soffan i vardagsrummet för att bli lite släta.

Jag köpte
 en Krusantemun i går också, lite roligt måste man ju få
ha. 29:- det var den värd. Ruth i Virginia , jag också hade fönsterputsare 2 ggr om året förut. Men det har jag inte råd med
längre. Jag lägger hellre de pengarna på Hemtjänsten 1,780:- i
månaden men då får jag både tvätt och städning var 14 dag.
Vill också hälsa till Tummelisa, hoppas du hade det bra på resan för Jobbets räkning. Eva i Dalarna som skriver och kommenterar
Henning i Oskarshamn glöm inte bort oss , nej du har ju Hockeyn
och lilla Blondinen. Trevlig Söndag önskar jag er från
pratglada Hajan.

5 kommentarer:

  1. Klart dina gardiner kommer upp i fönstren när jag kommer på frukost på måndag. Tar gärna en tallrik havregrynsgröt som jag fick sist.
    Puss o kram

    SvaraRadera
  2. För tvätt och städning har jag, tur nog, min dotter,
    som bor tillsammans med mej. Funkar utmärkt bra.
    Idag, en härligt solig höstdag, är även min dotterdotter
    här med sin lilla flicka. Fyra generationer under ETT tak!
    Känns ganska skönt, ska jag säja.

    Jag hade en Schlemmertopf gryta en gång i tiden, men tappade
    locket, och sen var det inte mycket man kunde göra med den. :)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  3. Hej "Hajan", har inte varit på resa med jobbet ännu. Blir i början på oktober. Nu går all vår lediga tid åt till att försöka uppfostra hundvalpen och få henne rumsren. Det går ganska bra, men man måste vara påpasslig. Vi (Min man och jag) har även hans gamla föräldrar 96 och 94 år som vi måste hjälpa. De bor fortfarande i eget hus och har trädgård som måste skötas.
    Vår egen trädgård har inte fått så mycket skötsel den senaste tiden. Tycker veckorna bara rullar på, hinner inte med allt man tänker att man ska göra.
    Ha det så gott och ät gott all den goda mat Du lagar. Du inspirerar mig till att laga maträtter som jag kanske inte gjort på ett tag.
    Kram Tummelisa

    SvaraRadera
  4. Har tagit fram min lergryta för ett tag sen och lagar lite olika rätter i den blir ju jättegott och enkelt och smidigt.Gjorde skinkstek i helgen den blev suverän
    kram Rosa

    SvaraRadera
  5. Har tagit fram min lergryta för ett tag sen och lagar lite olika rätter i den blir ju jättegott och enkelt och smidigt.Gjorde skinkstek i helgen den blev suverän
    kram Rosa

    SvaraRadera