torsdag 17 september 2015

Nu är fönstren klara, välkommen sköna höst


Äntligen har jag tvättat mina fönster, det tog nästan hela dagen. Men vilken nöjd Hajan som kröp till sängs i går kväll. Gjorde ett
fel började på balkongen ( urdumt ) . Det var väl bra men jag räckte ju inte ända upp. Efter 4 fönster låtsades jag att jag var klar.
Det var folk på gården, hundägare som nog undrade vad hon höll på med. Jag låtsades som det regnade, men det gjorde det ju inte.
 
 

Jag var tvungen att ta mina fönster, för vår Herre hade ju ordnat
med ett rikligt regnande utanför balkongen.
Men sen gick det av bara farten, alla fönstren. Men tre gånger
vilade jag mig på sängen. Tog också en rejäl paus vid matdags.

I går hade jag kokt en bit falukorv ( Gud bevara Falukorven )
denna bild tog jag ifrån Recept . nu. Jag hade bara Purjolök och
2 plommontomater som fick koka med. 
Sen gjorde jag en vanlig pepparrotssås till. Kokte potatis ,
det blev jättegott. Det räcker till i dag med.
Jag älskar hösten jag kommer alltid i ett behagligt lugn, allt är ju
så vackert nu, med alla färger.



Välkommen min kära Höst , var inte så bråkig nu, utan visa
din rätta sida. Det gör den inte för nu blixtrar det och åskar,
vi får ses en annan dag.
 
 
 
Måste Dementera på en gång, ingen åska här inte men
en ny sopbil som levde som tusan, Blixten var nog lyset han hade
som blinkade från taket på den. År lite åskrädd som ni redan har
förstått.    Hej då  från Hajan.

7 kommentarer:

  1. Här regnar det som sjutton just idag och inte verkar det ska sluta i första taget. Men det är lite mysigt med hösten tycker jag. Det blir ett lugn som du skriver.
    Jag har inte tvättat fönstren än men det kommer....
    Pepparrotssås....åh så gott!

    SvaraRadera
  2. Ett tag sen jag var inne å hälsade på hos dig Hajan, men nu har jag läst ikapp mig lite och kollat vad du har donat med sen senast.
    Du är ju så duktig på att blogga, jag har ju varit en periodare i sommar. Har nog med mig datorn i bobilen men strömmen i bobilsbatteriet är ju inte oändligt så jag är sällan inne å kommenterar.
    Men nu är vi ju hemmavid, sommaren börjar rinna ut, men ännu har vi en resa planerat till Finland.
    Sen ska vi ju höstfiska lite och slåss med säljäven, vi är ju också ute efter sikrommen närhösten kommer.

    Vad duktig du är som putsar dina fönster, såg häromdan att mina fönster visst har blivit skitiga i sommar också...och jag som inte ens varit hemma hur har det gått till.

    Tack för gratulationerna i går på min födelsedag.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Regnat här idag också. Skulle ha behövt klippa gräset men får vänta ytterligare med det. Får hoppas på tur i morgon. Så duktig du har varit. Måste ta mina med nu innan det är försent.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Oj, va duktig du är som tvättar fönster! Jag hyr en gubbe som
    kommer en gång om året. Ett par av mina fönster kan tvättas bara
    genom att stå på en hög stege, och det är ingenting varken jag
    eller dottern vill försöka. Tur nog blir fönstren inte allför
    smutsiga. Har ett litet fönster över diskhon som behöver poleras
    allt som oftast - inget problem.

    Falukorv - jag kan bara drömma om falukorv. Gud va gott det är!
    När jag var liten, kunde jag gå till köttaffärn och köpa för 5 öre
    falukorv. (inte ofta man fick en 5-öring) :)
    Fick en skiva på en tum eller så.

    Hösten är på väg. Löven blir så vackra, innan dom beslutar sej för
    att falla. Vi har kyliga nätter, men dagarna värms upp så skönt,
    för solen står fortfarande ganska högt på himlen - som har varit
    knallblå i flera dar. Det har varit så torrt, att jag behövt vattna
    gräsmattan och buskarna.

    Ruth i Virginia
    (som ska gå på dass och sen gå och lägga sej)

    SvaraRadera
  5. Ja du, det är då ett evigt regnande.
    Är så blött här så det skvätter runt skorna
    när jag går över gräsmattan. Men inget regn
    varar för evigt så det är bara och vänta.
    Bra gjort och ta alla fönster på en dag,
    då var du värd en god middag.
    Kramar och fin helg/AM

    SvaraRadera
  6. När jag pratade med mamma igår funderade hon på att säga till om fönstertvätt. Det ingår visst två gånger om året i hennes hemtjänst. I går kväll när solen sken in pratade maken om att det var dags att tvätta fönstren och nu läser jag om hur du har gnuggat på. Ja, det går nog inte att komma undan längre men jag väntar nog till blåsten har lagt sig lite.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  7. Jaa hej på dig Hajan!Ja man blir ju såå glad att vara hos dig som du förstår:) Tvättar du fönstren själv?? Inte dåligt gjort,o så låtsades du lite där,hihihihi,du är la för söter:))) Gillar inte åska heller,den får ej komma nu när gubben är i Italien och tjejfesten är juöver.Alldeles allena,hihihi så när som på djuren,grr,grr Kraam Gunilla

    SvaraRadera