torsdag 30 juli 2015

en trevlig stund och ett bra recept, det föll min gäst i smaken


 
 
Det blev en liten jobbig dag , med allt regn. Det började
med chauffören på Färdtjänst, som tyckte jag valt en
dum dag, men herregud sa jag, det kommer ju en skvätt
varje dag. Då är det inte så lättvalt. När jag kom in på Konsum, sade en tjej men har Du gått ända nere ifrån dig,
Nej svarade jag, ifrån Apoteket, då bliver man så här våt.
Ja i går hade jag matgäster, min granne och jag det
enda starka, blev ett liten fördrink på Marinella
och ett par  ostkex . det är roligt att bjuda till.
I går överaskade jag med en ny fiskrätt, på Torskrygg.
Det finns massor med recept på Google, just på det, men jag fick mitt av en tös på Hem tjänst.

Man blandar anjovis, creme fraich  och gräslök. Det häller man över det hela, jag tog lite extra matlagningsgrädde på.
Sen skjuts in i ugnen 200 grader. Sen nykokt färsk potatis.
Man kan också skiva kokt potatis och lägga runt allt , det får lite smak som en Janssons.
 
Till maten hade vi Reislings, Carlljungs alkoholfria. Riktigt gott
till fisk, för oss äldre damer. Det är många som sitter och skrattar
åt de där gummorna på Östgötaslätta, jag förstår det.
Nåväl vi avslutade dagen med en god kopp kaffe, och en
hembakad tårta, med hallon, jordgubbar och blåbär emellan.
Det tänker jag också att av sluta detta inlägg med . I kväll
ska jag prova Ernst tror jag, det brukar vara goda recept
som man kan prova.     SLUT FRÅN HAJAN.
 
 
 

4 kommentarer:

Änglarum sa...

Hej Hajan! blev nyfiken på fisk receptet..tager man hela ansjovisburken? lät gott :) en bit utav tårtan skulle sitta fint nu..drog just ur tvn för det åskar,bäst att stänga av här med.Ha en fin kväll< kram Jessica

Mamma C sa...

Ja dag är väl lite svårt att välja på vädret att döma som vi har. Regn, sol, regn och så lite sol igen. Kommer i morgon och äter macka hos dig.
Puss och kram

Blommiga Rutan sa...

Mmmmmm så gott det ser ut, och låter, ditt torskrecept.
Vilken dum chaufför, det regnar ju för tusan nästan varje dag!!!

Kramar Anncathrine

Anki sa...

Ser härligt ut... både torsken och tårtan! Den där torskryggen med ansjovis... den ska jag absolut prova - tack för tipset!
Hoppas nu det blir lite bättre väder till helgen!
Ha det gott!
Kram