lördag 20 juni 2015

Så himla Trevligt och så himla Roligt, Härliga fina Midsommaraftonen.




Kolla, kolla vad som hände i går, tänk lagom till Midsommar
så slog de första frösådda blommorna ut.
Fram med kameran, min son som var för att hämta mig sa, det
kan Du fota när du kommer hem. ALDRIG sa jag, då kanske de inte finns kvar.
Det var 5 st, som var utslagna, men i dag är de inte lika vackra.
Men det kommer massor med små knoppar.

Ja så blev det äntligen Midsommarafton, jag var ju som vanligt
hos min dotter och måg. Jag älskar deras härliga kök, men vi var
hela tiden ute på den inglasade altanen. " Man måste ju säga "
att vädret var ju inte med oss.
Det var skyfall, gång på gång. Men när klockan var ca 20,00 så
skulle det grillas, och det är ju inte sant solen lyste med sin
Tillvaro under hela grillningen, visst är det konstigt.

Vi åt först Sill och Potatis , massor med sallad till, gräddfil
och gräslök. Ekologisk nubbe, Öl 2,8 och en liten blandning till
absolutister, inte alkolister. Jag drack min öl det var jättegott.
Till de grillade Fläskfile`erna  tog Hajan också Rosevin, så i går var
jag med ordentligt. Alla ville ha " Gofika" till tårtan.
Den var så fin den hade Cajsa och Tommys barnbarn gjort

Lilla Julia 11 år , den var så snygg och så god också. Hon tycker
det är så roligt att hjälpa till med. Satsiki såsen gör hon alltid också.
Ha, ha När jag var 11 år fanns ingen sådan sås ännu.


Det var Maräng och Jordgubbar + massor med visp- grädde, visst är den vacker. Hon blev så glad, över vårt beröm ,  min måg hennes
morfar, fick alltså bliva tårtutdelare. Fin titel på denna afton.
 
 

Det var så roligt att träffa min mågs pappa och fru, de är hemma från sitt Spanien, och flyger tillbaka dit i September.
Vi hade inte sett varandra på flera år, men vi var oss lika tyckte vi.

Vad roade vi oss med, ja vi hade frågesport och det var jätteskoj,
då fick man ju använda huvudet lite också ,och skrattmusklerna
fick sig en rejäl omgång  det skulle man ha oftare i min ålder.
Egentligen ville vi ju se på allt arbete hon gjort hemma hos dem
målat om alla väggar i rummen där barnen haft sitt boende förr, hela hallen hade ju också fått sig en dust,
bara den var ju 20 kvm.


 
Jaa, det är en liten arbetsmyra , nu skall de hjälpas åt och fixa
golven, det skall läggas in trägolv. Ja nu får väl detta reportage
avslutas med min son och mig, vi var nöjda båda två.
Sonen låg över hos dem, ja det var bara jag som ville hem
borta bra men hemma bäst. De hade ju fullbelagt i alla fall.
Trevlig fortsättning på denna helg önskar jag er all,
särskilt till Ruth i Virginia, Eva i Dalarna och Tummelisa.
kram från Hajan.


7 kommentarer:

  1. Tack själv för igår. Julia tittade nu också bloggen. Hon blev glad för korten du satt in på tårtan och henne. Nu är det snart lunchtime med nya gäster.
    puss och kram

    SvaraRadera
  2. Hej ,du är alltså lite dagen efter idag då.fniss.Så mycket gott och så trevligt du hade det i omgivningen.här kom också solen ca 18.00 och det blev 30 grader varmt på vår bastuveranda,myggfritt till 22.30 .Nu har vi hotande regnmoln men solen kommer ibland emellan .Vi ska ta en ny matrunda nu med grillat älgkött och rostad färskpotatis .Rött vin till och så gott vitlöksbröd som vi sätter på grillen.Näten har vi sjön för första gången i år så få se om det lyckas ,trevlig midsommardag ,nette

    SvaraRadera
  3. Tack du Mor , Sonen är tillbaka i kryptan nu !!

    See You !!

    SvaraRadera
  4. Det var en fin midsommar, så mycket
    gott dottern dukade upp. Och du
    var så fin i din blus.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  5. Jaa Hajan om du visste vad kul det är att läsa o följa din blogg! Då hade du en härlig midsommar trots regn! Jag firade ju igår med gubben för jag jobbade ju o ska iväg nu igen ett dygn!Härliga bilder o så på fina blomman ♥ Kram Gunilla

    SvaraRadera
  6. Oj, vilken helt fantastisk midsommarafton ni hade, mycket god mat, en fantastisk tårta och en rar liten flicka som verkligen verkar duktig! Så fint det var där ni var! Och vilken tur att du tog bild på Blomman för dagen, bara namnet säger ju hur den är! Otroligt vacker, du har definitivt gröna fingrar.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Tack så innerligt för hågkomsten, Hajan!
    Alltid roligt att läsa din blogg, för du
    är så uppåt och du har så fina bilder.
    Liksom jag, tycker du om att ha folk omkring
    dej. Två grannpar var här förra söndagen.
    Dottern hade träffat dom tidigare på dan och
    sa "Kom över vid 6-tiden." Allt jag bjöd på
    var hummus-dipp med grönsaker, ost och kex
    plus jordnötter (som jag alltid har på
    soffbordet) och vin och öl. Ett par småttingar
    var också med; tranbärsdricka för dem.

    Jag har en korg full med leksaksbilar för
    unga besökare och en hel del Dalahästar, som
    alla ungar älskar att leka med.
    Det är lättvindigt att ha "främmande" här.
    Behövs inte vara mat.

    Hörrudu - Det där röda köket är otroligt snyggt;
    som direkt ut en inrednings-tidskrift! Underbart.
    Huset ser ju verkligt stiligt ut.

    Så glad för hälsningen, Ruth i Virginia

    SvaraRadera