tisdag 30 juni 2015

Kom till Hajans lilla Retaurang. Välkommen

Åh, så fina blommor hon har, jaa de har hon satt själv i en vanlig hink. Blomman för dagen.

Ja i går skulle "Granntanten" komma på middag
tre rätter har vi ju alltid. Först Välkomstdrink

Var inte oroliga vi "späder ut" med hälften
Grape-Tonic. Måste tänka på promillen ni vet vi
är ju gamla. JÄTTEGAMLA
I går hade " Hajan " gjort Räkbakelser till, det blev mycket uppskattat.
Man gör dem av vitt bröd, jag tager ut rundlar med ett glas.
Sen blandar man Creme Frache, Majonäs, finklippt Dill, och ett par droppar Sveet Chilli och lite "Svennes Kaviar" breder på detta.
Jag gjorde 3 rundlar till varje bakelse, lägg i hop dessa. Bred på resten
runt varje bakelse. Dessa gjorde jag kvällen före, så de fick stå och
och draga till sig över natten i kylen.
Sen dagen därpå tager du fram Ostbågar, 2 nävar ungefär. Sen kavlar Du sönder dessa till smulor, sen rullar du bakelserna i detta
de bliver ljusgula och snygga. Jag lade därefter på ca 15 räkor uppepå varje  bakelse, och en dillkvist.
Till huvudrätt hade jag i långpanna, färskpotats sköljd och skrapad
och en knippa färsk lök, samt en knippa grön Sparris,
Strödde salt från kvarnen och lite från peppar kvarnen med över.
Färskpotatatisen går rätt fort i ugnen.
Det sista jag lade över var Nystekt Kyckling som fick värmas upp
med potatisen.

Salladen till var "småblads sallad" som jag hyvlade vanlig Prästost
över. Lade i tomater och Slanggurka också.

Nu var det så att efterrätten var chokladpudding, med frukt coctail
 och några  sprut med Vispgrädden uppe på. Tyvärr då var jag så pratglad  så jag glömde att fotografera.
Innan vi skildes tog vi kaffe och en "Kolastrut" till. Hon är
Glassoman, eller glassokvinns kanske det heter.
Min kära gäst kom kl 11,00 och gick hem vid 15,30 tiden.
Sen diskade jag och gjorde allt klart, visst är man
trött men man känner ju sig jättenöjd, när allt gått bra och gästen
nöjd. Mer detta var ju inga konstiga saker, det var ju inga svåra saker, men mycket uppskattat, 



Man gör så gott man kan, och lite till , hälsar Hajan.


PS, Gissa vad jag skall ha till middag, Gud va gott , DS

Tack Evan för dina bilder.






8 kommentarer:

  1. Oj så gott det låter men jag fick just också god mat .Solen skiner igen och värmen på väg men kunderna håller på att ta livet av mig på rean ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vilken festmåltid du bjöd på. Och dessa bakelser är ju så goda.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. Men jisses, människa, vilket fenomen du är! Vilken
    festmåltid! Förstår att det tog flera timmar att
    konsumera allt och så prata däremellan, förstås.
    Skulle inte haft nåt emot att vara med och hjälpt
    er gå slut på maten. :)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  4. Så masse godt du har laget!
    Det må være godt og være gjest hos deg!
    Nå har jeg pyntet i mitt kjøkkenvindu for juli,
    og da tenker jeg alltid på at du blir glad for det.
    Jeg ønsker deg en vakker juli måned!
    Sommer klem fra Gry :)

    SvaraRadera
  5. Eva i Dalarna1 juli 2015 00:22

    Vet du jag blundade och låtsades att jag var din gäst och att vi satt på din balkong. Vilken god mat du bjöd på och med chokladpudding som efterrätt. Mums! Förstår att du hade en trevlig dag med din väninna!

    SvaraRadera
  6. Ni är ju för härliga! Jag tror att jag måste införa lite mer lyx i mitt liv också! Jag blev faktiskt bjuden på en tjejmiddag i går men var tvungen att tacka nej för jag fick inte det hela att gå ihop. Det är ju lite extra jobbigt nu när någon av oss måste passa den nyopererade vovven hela tiden.
    Kram, kram /Kerstin

    SvaraRadera
  7. Men du, vilken läcker meny! Alla rätterna verkar så där ovanligt goda. Det är inte så att Hajan varit kock i sitt liv? Förstår att ni hade en trevlig dag!
    Så fint dina Blomman för dagen blommar!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. - Halloj i Peking.
    - Det där såg ju fantastiskt gott ut.
    Nu har jag kopierat receptet på Räkbakelsen.
    Den måste jag testa. Du är ju värsta Mästerkocken.
    Misstänker att ni har samma supervärme som det är här,
    men man ska inte klaga när sommaren kom till slut. Men det
    blir inte långa stunder vid datorn.
    - Ha en fortsatt fin vecka !!!
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera