torsdag 28 maj 2015

Uppe med tuppen för att baka, det blev både bullar och liten kaka

Morsning, korsning tack Rost och Rädisor, jag tror som Du, det
är nog Violer jag fått, i den lilla vita hinken. Violer till Mor var en gammal visa förr.
det passade ju bra till Mors Dag.
Jag vaknade redan 03.30 men kunde ju inte köra igång och skramla.
Då väcker man väl hela huset, kommenterade hos ett par bloggare,
men lade mig ett tag och läste, Jättepigg.
Men kl 05.00 körde jag igång och gjorde en Vetebrödsdeg, det
var tvunget, hade bara Havrekakor och Sirapsbröd kvar.
En underbar doft spred sig i köket, kardemumma kryddan gjorde
ju sitt till. När degen jäste åt jag min Havregrynsgröt, det är både
gott och nyttigt. Sen gjorde jag en mjuk Pepparkaka och hade i 2 dl
lingonsylt i smeten.

Jag har smakat både bullarna och kakan , det fick godkänt
båda delarna. Tänker på vår Bloggvärld, visst är det väl härligt
när jag går upp på dagen, då går Ruth i Virginia och lägger sig
Så mycket skiljer sig tiden emellan oss i våra länder.
I dag har vädret varit väldigt växlande, strålande sol , men bara 09.+ på morgonen. Nu börjar det att hända saker i hinken med
Klockrankan och Blomman för dagen i, riktigt roligt att kolla.
Längst upp har jag satt den tavlan jag vann på utlottning hos Änglarum. Den passar där tror jag, när det växt upp riktigt mycket,

det är ju en fågelskrämma, som vaktar växterna , jättefin tycker jag.
Kommer Ni ihåg denna tavla då, den hade Maj Berggren till

utlottning Det är 2 änglar som flyger omkring och spänner sina bågar.
När jag vann den gick jag omkring och provade överallt, visste inte var jag skulle sätta den. Jag hade den i sovrummet ett tag, till och med i köket, men den passade inte in där heller.
Nu sitter den i min stora bokhylla i vardagsrummet, och de siktar
på min gubbe och mig Trollbrudparet, det köpte vi själva till oss när vi varit gifta i 50 år.  Vet ni att De tager inte emot dessa stora
bokhyllor i Norrköping på Erikshjälpen eller på Myrorna där de
alltid tagit emot från dödsbon. En som jag känner höll på att inte
bli av med den efter sin mamma, som flyttat till ett äldreboende.
Erikshjälpen förbarmade sig över den. Stackars våra barn, när vi
dör en gång, alla har ju sådana bokhyllor från 50 talet.
Nu säger jag god natt och tack för idag, tack för era kommentarer,
Tack Ewan också för dina fina bilder som jag lånat.
 





7 kommentarer:

  1. Ja, modet växlar. Vi har nyligen sålt ut ett dödsbo efter gamla vänner men bokhyllan står fortfarande kvar i garaget med fint vitrinskåp och alla tillbehör, till och med belysning. Ingen vill ha och vi får nog köra den till tippen.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  2. Hade samma överskrift som du i mitt inlägg som jag gjorde nyss. "Uppe med tuppen" men jag är inte lika morgonpigg som du, men kl.06.00 satt jag och käkade frukost. Ännu skiner solen men det ska det ju bli ändring på framåt dagen. Puss och kram på dig.

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga saker du bakar, man känner ju nästan doften!
    Så du är uppe med tuppen, och rimmar dessutom i rubriken!
    Lätt att vakna tidigt nu när det är så ljust om morgnarna!

    En liten senkommen födelsedagshälsning till dej - oss "majbarn" emellan
    och ha en skön och härlig Mors Dag på söndag!
    Här blir det gravarna på Johannes, där min mor och mormor ligger! Jag ska plantera lite blommor till dem!
    Majkramar
    Lisa

    SvaraRadera
  4. - Halloj i Peking.
    Du är inte dålig som går upp så tidigt för att baka.
    Det ser riktigt gott ut.
    Måste ta mej samman med bakning i morgon. Hela "tjocka släkten" från Östergötland kommer och hälsar på den 6 juni. Passar bra på Nationaldagen.
    - Ha en trevlig helg !
    Hälsar Henning och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!
    oj så det växer i hinken :) och vad kul att du fortfarande har fågelskrämman uppe,den är kul tycker jag :))kanske den skrämmer iväg någon hi hi.Dina bullar ser ju goda ut o väldans fina,skicka en bulle hit Hajan!! Hur som helst Trevlig helg ♥♥ kram Jessica

    SvaraRadera
  6. Eva i Dalarna29 maj 2015 17:25

    Sockerkakan som du baka - den skulle jag vilja smaka.....Vilket härligt bak! Men så tidigt du är uppe, fast det är så att Morgonstund har guld i mund. Trevlig helg på dig Hajan, här ska det bli besök på en medeltidsmarknad tillsammana med barn och barnbarn.

    SvaraRadera
  7. MMMMmmm...känner lukten o doften änna hit till Lidköping! Ja jag var uppe med tuppen i morse klockan 4,men det blev inget bak! Ja jag har tänkt så mycket på fotterapeuten idag...Hoppas allt blir bra till slut,orkar inte så möe skit till.Kram Hajan ♥ Gunilla

    SvaraRadera