onsdag 27 maj 2015

Trevligt och roligt som vanligt


Det var ju min tur att bjuda på mat. Kompisen på tre trappor över gården skulle komma. Vi hade till och med" tur med vädret" , jag
hade dukat på balkongen för en liten välkomstdrink.
Hade beställt hem Marinella, som jag spädde ut med lite
Grape Tonic. Den har ju 22 %, det är bäst att vara " försiktig".
Vi ses klockan 11,00 och håller på tills 15,45 ungefär.
Inte en tråkig punkt någon gång.
Vi är lika pratsamma båda två, som väl är. Vad jag bjöd på, ja till
drinken hade jag gjort 3 st små kex var, med goda ostar och Paprika
på.

Sen hade jag gjort kyckling gryta med vokade Grönsaker, över
det hällde jag Cafe`De Paris sås, godare än Bearnaise tycker jag.
Det var Blå bands egen. Potatis klyftor färdigköpta också, men som redan hade den olja som behövdes på sig.

Jag hade klätt karotten med Isbergssallad, syns inte hur snyggt det blev. Sen hade vi kvisttomater och vanlig vit saltgurka riktigt gott.
Dricka till maten tog jag Öl, Mary tog Loka,
Efterrätten kan jag rekommendera i frysdisken med glass
fanns det Maräng Sviss , en liten tårtform, med choklad, maräng
och annan god smak, lagom kanske för 4 personer. Det som blev över fick Mary ta med sig hem , den höll sig i kylen.
Jag hade köpt en liten kartong med Coops frystorkade Hallon som
jag hällde över. Tänk varje gång när det gäller Hallon tänker man på dessa 3 som dog på ett äldreboende på grund av hallonen.
 
 
Min granne har alltid en present med sig, denna gång en liten vit
hink med blommor i. Små, små klockor så söta, jag
Goolade på dem och undrar om det kan vara Linnea det verkar så.
Det är lite besvärligt med dessa gåvor, men som hon säger
"du har kaffepaket och gott hembakat bröd med dig till mig.
Hon tycker om Zoega, men tycker det är för dyrt. Där är vi olika
jag vill ha kaffe som smakar kaffe, och lägger då till lite extra
för att få det.
Oekonomiskt , jaa jag vet men det går ju runt i alla fall.
 
Så slutade vår sammankomst , vi har så trevligt tillsammans
 
 
Brukar tänka på, allt har någon mening. Hon och jag träffade
varandra på Äldrecentret där våra män var. Hennes man dog 2
veckor före min man. På så vis fann vi varandra, det andra var
att hon frågade om vi inte kunde träffas någon gång. Då kom chock nr 2, vi bodde i husen bredvid varandra hon i 5an och jag i 7an.
Då hade vi bott så nära varandra i 2 år men aldrig sett varandra.
 
Det blev en liten berättelse i alla fall, som vanligt, las om Ni vill.
Kram från HAJAN.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Men - vilken härlig dag damerna hade!
Maten låter jättegod och bordet på din
blomsterfyllda balkong ser ljuvligt ut.

Roligt att läsa om, hur ni träffades och blev vänner.
Ibland har man tur i oturen.

Nu blir det tillbaka i sängen. Klockan är
bara halv sex. Ha det så bra!

Ruth i Virginia

Nette Cecilia sa...

Så trevligt att ni kan träffas och äta tillsammans det är ju det bästa inte är det trevligt att äta ensam.Kram Nette

Mamma C sa...

Låter som en toppendag som ni fick båda två. Allt ser och låter jättegott som du bjöd på också.
Kram på dig

Rost och rädisor sa...

Ni har det så mysigt på era tillställningar och lägger guldkant på vardagen.
Som smålänning vet jag att det inte är en linnea eftersom det är vår landkskapsblomma, men om det är nån slags viol eller nåt annat vågar jag inte säga.
Ha det så gott
Anette

Anki sa...

Härligt att ni håller på med era gemensamma middagar! Kycklinggryta... mums!
Länge sen jag smakade Marinella... måste nog köpa en flaska :)
Önskar dig en fin dag!
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt att du fick en väninna på så nära
håll, blir ju lättare och träffas då.
Och så mycket gott du bjuder på, du är bra
på och hitta på kalasmat.
Kramar/AM

Marie i Skrifvarstugan sa...

Vilken trevlig blogg du har. Vad trevligt att ha en väninna på så nära håll att ha trevligt ihop med och kycklinggrytan som du gjorde låter hur god som helst.
Önskar dig en fin Fredag !
//Marie