tisdag 12 maj 2015

När lillan kom till jorden, det var länge sen !!

 
 



När lillan kom till Jorden, det var jag det. Mina föräldrar sa jämt, den sjöng vi för dig.
Det gjorde de säkert men det kommer inte jag ihåg. Jo, jag fyller nu i dagarna och blev
påmind, ha, ha i sista PRO tidningen om detta. Vi firade min 60 årsdag där på SKAGEN.





Vi bodde på Aalbeek gl. Kro , Jylland är
ju underbart.
Vi bodde där i 5 dagar, vid havet , god mat.
och mycket god dricka.

Jag älskar ju havet och det var underbart där,
Och få se Skagenmålarnas tavlor på nära
håll var ju storslaget.  Och deras hem stod ju
precis som de nyss åkt därifrån.
 Men det var ju mycket som hände där, Hugo Ahlven gifte ju om sig med sin stora kärlek.
Men det blev ju bara pannkaka av detta. Marie Krueyer fick betala ett högt pris för detta.

 
På Museet var vi en hel dag, var och åt lite gott och tog en drink
sen gick vi tillbaka. Det var sådana konstverk av alla dessa stora
man ville inte gå därifrån. Det är 24 år sen, jag kan inte fatta var tiden tagit vägen.

 Det har ju gått några dagar sen jag skrev sist.I söndags var min
 son  här och vi åt tillsammans, Lax tänkte ni nog , nej icke
 vi åt Snittsel, det var jättegott, mitt barnbarn var inte med så 


det fick Per taga med sig hem till sin matlåda. Ha,ha  han sa
jag bara väntade på det, att kameran skulle komma fram.
Detta kort kom i går från goda vänner i Göteborg, det är pengar
med till pelargoner, jag bugar och tackar.



Tänk vad det tager sig i hinken med, Eljest går det inte något
vidare med växtligheten. I lådan har jag satt i lite konstgjort


för det skall se bättre ut.


Kommer ni ihåg min 100 åriga väninna, denna tillbringare med blommor i var det sista jag fick av henne.  Hon dog ju nästan omgående efter sin födelsedag. Så kan det vara hon ville ju så
gärna bli hundra, sen gick det väldigt fort åt fel håll.

I morgon skall jag göra tårtan så den får draga åt sig lite, grädden lägger jag på , den 14 på morgonen.
 
Nu skall Hajan där emot fixa till laxen, jag älskar det också,
gud vad jag är ordfattig, underbart och älskar har jag visst med överallt, det måste bliva mer variation  i mitt språk-
tack för mig.

9 kommentarer:

Eva i Dalarna sa...

Åh så härligt med Skagen, dit vill jag också åka när jag fyller 60! Fast jag några år dit, närmare bestämt fem.
När lillan kom till jorden brukade jag sjunga för den av mina döttrar som är född i maj. Nu på Kristihimmelfärdsdag fyller hon 29 år!
Grattis till din högtidsdag fina Hajan!

Nette Cecilia sa...

Åh så härligt ,jag har ju en dröm om att få komma till Skagen någon gång också ,har alltid beundrat tavlorna med ljuset .Ja jag brukade måla i olja en gång i tiden då jag hade tid ,nu använder jag kameran .Grattis till den nya årsringen får man väl också säga ,Nette

Mamma C sa...

Ja, jisses vad tiden rusar på. Kommer ihåg när ni var iväg på den resan. Snart är det en annan som fyller 60 är ju bara några år kvar.
Puss och kram

Hajan sa...

Så härligt att få din kommentar, jag bliver så orolig när det är så tyst. Ni har väl en jämn födelsedag redan i sept ? Kommer
du ihåg vem som fick den stora tavlan från Skagen, när vi fick nytt boende både pappa och jag.
Ja åren försvinner och så mycket som hänt de sista 5 årem Hualigen
I dag hade jag städning här, passar ju bra tills nu.
kram till er båda Hajan

Stolpås Gård sa...

Så mysigt inlägg, med kära minnen och nutids mys! Blir glad av att läsa det. Härligt nu när det börjar spira på balkong och fönsterbrädan. Fast här lyser värmen med sin frånvaro...hur har ni det hos er?
Grattis i efterskott på din dag!
Kram Sussi på Stolpås

badtant.bloggo.nu sa...

Grattis. Min mamma sjöng alltid: Jag heter Annika jag därför är jag så glad....Kul att läsa här hos dig. Gillar din blogg.
Kram på dig och ha det så gott.

Polargrevinnan sa...

Hoppas du hör hur jag hurrar för dig.
Jag har varit i Skagen för så där 20 år sedan. Blev påmind hur fint det var.
Tror jag ska planera in några dagar
där. Men i år är nästan sommaren full-
bokad. Vi behöver längre sommar.
Min syster är född den 24 maj och mor sjöng"när lillan kom till jorden" och
gick och vaggade henne i famnen. Jag var så avundsjuk, jag var 5 år och tyckte inte alls att syrran var så märkvärdig. Det fanns ingen sång för mig som är född i januari.
Ha det bra.
Kram Viola

Skärgårdsbilder från Oskarshamn sa...

- Halloj vid Bråviken.
- Stort Grattis, även om jag är några dagar för sent ute !
Vilken häftig bild på dig i topp på sidan. Riktigt bra.
- Ha en fortsatt fin vecka !
Hälsar Henning och Blondin-Ida...:o)

Snäckskalsdalen. sa...

Förstod jag rätt, 14:e maj, idag? Då ber jag att få gratulera så jättemycket och hoppas att dagen blir så där fin som man önskar, precis så!

Tänk, jag bodde i Gbg hela mitt liv tills för så där 10 år sedan och jag tror aldrig att jag var i Skagen. Det är nästan lite skämmigt. Det ser så fint ut på dina bilder och jag kan tänka mig att ni hade det mysigt där.
Och tiden går fort, alldeles för fort, det känner jag också.....jag blir stressad!

Det växer ju fint i dina odlingar trots allt. Här är så kallt så det händer just inte mycket. Men vi har sol idag!!

Stor kram
Agneta