söndag 31 maj 2015

MORS DAG och det är solsken där jag bor, så vädret är bra till och med


Det jag mest kommer ihåg är Bertil Boos tolkning av denna hyllning.
Men jag väljer Ingemar Nordström att fira med.

Jag skall inte vara hemma i dag, jag ät bortbjuden till min dotter och måg.  Det skall grillas
har jag tur får jag träffa några barnbarn med. Det skulle vara roligt.
Min son kommer och hämtar mig , bättre kan det inte vara.

De flesta av oss har väl ingen mamma i livet, nu tänker jag fej, när man är så gammal som jag
kan man inte ha det. Men det är ingen dag för tårar, dagen skall minnas med glädje, fast
det är svårt. 30 talet var inte så lyckat över huvud taget.
 
30 talet var fattigt, de flesta föräldrar hade ju inget arbete,
det är fantastiskt att de orkade. Jag kommer ihåg att man jämt hörde
hur skall det bli med allt. Men de klarade det , med olika utgång
förstås. Har bestämt mig att detta inlägg inte skall bliva
lika långt som vanligt. Det finns de som tycker att det är som en
novell.  Ha en bra dag vad Ni än skall göra, önskar Hajan

4 kommentarer:

Mamma C sa...

En så länge är det uppehåll i alla fall. Puss o kram på mors dag och välkommen snart.
Kramis

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bortbjuden, bli hämtad, sol och så grilla.
Bättre kan det inte bli. Vi ska till svärmor
en sväng.
Fin söndag och kramar/AM

Anonym sa...

Min mor föddes 1891, och du har rätt i att 30-talet var hårt.
Min far dog 1932. Jag var 4 och min bror 8. Ingen änkepension
fanns, och min mor fick kämpa. Hon öppnade en matservering, och
vi tre bodde i ett rum på tredje våningen. Men hon var stark.
Det blev bättre, mycket bättre tack vare Mors envishet och energi.
Så jag hyllar henne - mitt ideal.

Vet att du kommer att få en härligt dag med de dina. Kram

Ruth i Virginia

Tummelisa sa...

Härliga Hajan! Du kommer att få en fin dag hör jag. Tycker om att läsa Din noveller. Du kan skriva hur långt Du vill, jag läser ändå.
Här blir nog inte mycket firande idag, då min son inte bor här längre. Min mor firade jag igår, hon är fortfarande pigg, och min mans mor är 94 och ganska pigg hon med.
Hoppas Du får en fantastisk mors dag!
Kram Tummelisa