måndag 25 maj 2015

Mitt gamls Norrköping, lika fint i dag, som igår

Kommer Ni ihåg att jag fick en sådan fin bok, om Norrköping när
jag fyllde år nyss. Den bläddrar jag och läser i varje dag, alltid hittar jag något.


Strykjärnet-----

Än lyser blek en strimma, av solnedgångens ljus
I kvällens blåa timma, förtonar dagens brus

I töcknet väl försvinner snart "Strykjärnets" fasad,
ett spökpalats som minner oss om, Venedigs damla stad

när kvällens skymningsdimma kringsveper gråa hus
och kastar dit en strimma av komediens ljus.

Men vattenfallet mumlar i moll vid vinterns dörr
och ingen kvällsnymf tumlar, vid Bergsbrons fot som förr.

Av Bernhars Handell och Eric Rose`n


"härs och tvärs, i bild och vers."

(lite nostalgi som jag kommer att förmedla ibland)
(Konstnär Bernhard Handell och journalsten Eric Rosen)

6 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

DET gör du rätt i att skriva till oss om bokens innehåll! Hoppas allt är bra med dig Hajan ♥ Kram Gunilla

Mamma C sa...

Den boken verkar jättebra och fin som du visade mig.
Kram på dig

Äppelblom sa...

Hej min rara bloggvän!
Jag hoppas att allt är bra med dig trots att vårvärmen inte riktigt vill infinna sig.
Norrköping är en stad som jag aldrig har besökt, men vem vet någon dag kanske jag besöker din gamla stad.
Nu är det inte långt kvar tills jag ska bli mormor igen och du ska veta att jag väntar. Det är så trevligt att vara både farmor och mormor, men det vet ju du.
Ha det så bra och var rädd om dig!
Stor kram Inga

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Vilken fin vers, och bild också. Javisst är Norrköping en fin stad.

Ha det så gott
Kramar Anncathrine

Viola sa...

Vad fint skrivet om min gamla hemstad, ha en fin kväll nu hoppas vi på lite värme, kram

Anki sa...

Vår fina stad! Så fint du återger ur boken. Jag har två teckningar av Handell på väggen (ja inte äkta, utan reproduktioner)... en med Hospitalsgatan från Nya Torget och en med gamla Hamnbron.
Kram