torsdag 7 maj 2015

Gott att prata, gott att äta , gott att dricka, gott att minnas

I dag var jag på middag, 4 trappor över "gårn".  Det var ett tag sen sist. Jag hade bönat att vi skulle sitta i köket, och jag blev bönhörd.
Det stod välkomstglas på bordet, riktiga champagneglas 
Herre-Gud tänkte jag, jag vill inte ha alkohol över huvud taget, tycker det är gott men inte så bra ihop med min blodtrycksmedicin.

Det var Marinella, den blandade hon i något annat, för
procenten skull. Det är lite festligt med lite dricka i alla fall.
Efterrätt blev Blåbärspaj, den var inte hemma gjord, men mycket god. Det duger så bra, det är ju inte "Halv åtta hos mig "

Där skall ju allt vara hemgjort, helst skulle man väl skjutit grisen
själv också.
Vi hade ju mycket att tala om eftersom det var ett tag sen vi sågs.
 Hon har ju alltid en blomma eller något med sig till mig, jag
i min tur ger henne Zoega kaffe. Men i går fick hon den sista boken
jag köpt, jag orkade inte att läsa Lisa Marklunds " lyckliga gatan ".
Den var så hemsk, tortyr beskrivningar fy tusan, det är inget för mig.

Hon bor så högt, så man tittar ner på träden utanför. Hon har massor med St Paula, som hon själv driver upp med bara bladen.
Det gjorde jag förr med, man hade ju massor i olika färger.
Sen tröttnade man på dem, då åkte de ut.
Eftersom hon varit skolfröken i alla år, så blev det sådana minnen
Ha,ha jag sa att Lindalle`n  var så fin, men så lik Alen sa jag., åtminstone bladen sa jag. Då skall du känna på bladen sa pedagogen- Alen är sträv, aj,aj, Lindbladen är lena så lärde jag mina skolbarn sa hon.
Sen ficka jag Blåbärspaj med vispgrädde till kaffet, den var
jättefin.

Bilderna på maten, har jag lånat på recept . nu.  Rätt skall
vara rätt. Mina bilder som jag tog var inte bra tagna, det var
lite rörigt på bordet.


Vägen ner till Åby Station vid Lindarnas Alle`, tack för mig.

7 kommentarer:

Änglarum sa...

Hej Hajan! ni har allt trevligt på era middags träffar :) här skall det bjudas kotletter i god sås i ugn,samt äppelkaka med vaniljvisp.min lilla mormor kommer i em,min son hämtar henne så hon åker dörr till dörr! synd bara att det skall vara så grått o regnit..önskar dig en fin Torsdag <3 kram Jessica

Annes vita rum sa...

Kikar in och önskar dig en fin helg Hajan..Kramizar

Mamma C sa...

Vet ju att du hade det supertrevligt hos din väninna rakt över gården. Här blev det biffstroganoff idag.
Kram på dig

Anki sa...

Så trevligt med era middagar tillsammans... gott och trevligt att äta tillsammans med en god vän.
S:t Paulor... tänk så många fina det finns :)
Tack Hajan för dina kommentarer hos mig - du är så snäll!
Ha det gott!
Kram

Gunilla sa...

Så trevligt med goda vänner och så gott ni åt.

Marinella blandat med sockerdricka brukar vi ha som sommar drink. Tänk att vissa saker förknippar vi med vissa årstider.

Önskar dig en riktigt fin Fredag och trevlig helg

Anonym sa...

Jag har en väggbonad med tre jäntor och underskriften:

"Där gingo tre jäntor i solen
på vägen till Lindanele."

Undrar om det kommer från Åby ? :)

Vilken trevlig dag du hade.

Ruth i Virignia

Fågel Blå sa...

Så härligt att få gå på Kalas ser så gott Ut
Fin Helg till dej!
Och tack för alla fina kommentarer du lämnar härinne hos mej,
Kram Kathrine