torsdag 23 april 2015

Det var rätt, både bröd och omelett, grattis till Guldet Växjö det var hett......

 
En härlig morgon , så in i nordens vackert ute. In i duschen
underbart, eftersom jag inte tordes det i går. Fixade till starkt gott
kaffe. Zoega Intenzo skall det vara, då mår Hajan bra.
Satt som vanligt och såg på morgon tv. Då ringde dottern, och
pigga Gunilla på Hemtjänst kom och undrade om " hon " mådde bra, och  visst gjorde hon det.
Skulle jag baka eller inte, jag satte en deg i alla fall. Plockade ihop mera tvätt, för i morgon kommer de och hämtar det kl 07.00.

I dag gjorde jag en  bondomelett, råstekte 3 små potatisar,  en halv gul lök
stekte det så det blev mjukt. Då skivade jag en frukostkorv
och stekte med ett tag. Sen vispade jag 3 ägg väl med vatten,
pepprade och saltade hällde över det och så fick det stå och
sköta sig självt, och gotta till sig som Ernst säger.. 
Har man bara lite bröd så är man rik tycker jag, dessa räcker ett
bra tag. Gick ju lite fortare att göra detta ,i stället för att göra bullar.
Hm, hm måste ju visa min trädgård ha,ha  sakta men säkert kommer
det i hinken. I kökslandet har jag också satt gräslök nu växer det

i det som blev kvar när jag tog gräslök sist


Han trivdes bättre när han kom upp från golvet, det är inte många
som har gräslök i sin ampel inte

Bond omeletten åt jag för en stund sen på balkongen, det räcker tills i morgon med.

 

Jag trivs så bra på min balkong men nu måste jag in och dricka mitt
kaffe och smaka på vetebrödet.
Sen är det ju hockey på 4an Växjö - Skellefteå. Det vore ju roligt


för Våxjö, men så roligt skall vi nog inte ha.
Det var det hela för i dag, tack, tack.







EXTRA MEDDELANDE  VÄXJÖ TOG GULDET


BÅDA LAGEN SLET SOM BARA DEN, SKELLEFTEÅ LEDDE
MED 2-0 LÄNGE. DET VAR BARA ATT GRATTA.
Undrar hur den lilla norskan mår , som kostat på tusentals kronor
på resor för att följa Skellefteås framfart. Den lilla gumman måste
vara jätteledsen. detta skriver jag 03,42 . Såg inte själv slutet,,,,,,



9 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Du är duktig du som bakar bröd,jag har inte bakat på 20 år .Min tid räcker inte till och mina fingrar är i så dåligt skick att det gör ont att bearbeta degen .Härligt med gräslök på balkongen .sådan omelett brukar jag också göra ibland ,kram Nette

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bondomelett är gott, jag äter ofta omelett till lunch. Och vad du är bra på och baka, så fina kransar. Det blir god fika hos dig.
Kramar/AM

Rantamor sa...

Du är så duktigt, men det har jag ju skrivit förut också.
Jag brukar baka lite småkakor i min eftermiddagsburk, så vi har till kaffet...
men den ÄR tom nu, skulle nog ha en sån där Hajan till granne så jag kunde kila in till henne och få lite gott till kaffet.

Tjingelingen från Rantamor.

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Åhhh så gott det ser ut ditt vetebröd! Och Zoega Intenzo är det godaste kaffet det tycker jag också.
Mums igen, bondomelett är riktigt gott, det äter vi ganska ofta, ibland med korv, ibland med rökt skinka och iböanf bara potatis och lök.

Fin bild på söta penseer,

kramar Anncathrine

Äppelblom sa...

Hej lilla rara du!
Du styr och ställer och verkar så himla pigg. Önskar jag har samma energi som du när jag blir äldre.
Önskar dig en trevlig helg och var rädd om dig!
Kram Inga

Mamma C sa...

Du säger att jag ska ta det lugnt. Och du är ju som en duracellkanin själv. Du verkar bara ladda om dina batterier, så är du på G igen. Du är sp duktig och kransarna såg jättegoda ut.
Kram på dig.

Anonym sa...

Hur 17 kan du baka så fina vetekransar? Har aldrig lyckats med kanelbullar, och tur är väl det, för då skulle jag lägga på hullet, och det är nåt jag inte behöver. :)

Tycket mycket om ditt blåa hörnskåp. Tegelväggen bredvid - är det en mur med öppen spis?

"Mitt" hockeylag vann med 5 -1 igår!!!!

Ruth i Virginia

G:a Affären sa...

Ja visst ska det vara Zoegas Intenzo, mitt favoritkaffe!
Så gott vetebröd du bakat, kanske det redan är slut...
Och bondomelett...som är så gott! Det var länge sedan så det ska jag göra i morgon. Tack för tipset eller påminnelsen!

Så mysigt du har på balkongen och gräslöken i ampel, du är allt bra fiffig!

Kramar /Cia

Ölandsvindar sa...

Du ser ut att vara ett riktigt proffs på att baka bröd. Jag brukar göra omelett men med bacon och tomatskivor. På sommaren kan man klippa i alla möjliga gröna kryddor, det blir mums. Men du har ju din gräslök, det blir nog också gott.
Kram från mig /Kerstin