lördag 21 mars 2015

Greklandsresan och Lets Dance

Greklandsresan på TV 2 från i torsdags, är något jag aldrig kommer
arr glömma. Ett underbart reportage om 18 st pensionärer från
Västervik i Östergötland, som kom   iväg  tack vare  en kille
vid namn Dimitris ( Tackos ). De kom iväg till en ort vid namn
Pefkohori. Denna  Dimitris har arbetat i 30 år inom äldrevården.
Det var mycket om och men innan resan blev av och alla hade bestämt sig för den. Fantastiskt De hade alla åkommor som man har när man bliver gamla. Ja inte alla men de flesta.
Deras dröm var ju att få bada i Medelhavet, och Dimitris och
hans hjälpredor ordnade så alla kom i havet.
Dimitris ville så gärna att de skulle få komma till hans fosterland.,

och se hur det var.

Denna lilla fina människa, fastnade jag för på en  gång. Hon
berättade sina drömmar och   tårarna bara kom i ett kör, de kom
av lycka. Hon hade aldrig varit någon stans på resa, men på sjön
hade hon varit förut. Jag älskade att vara på sjön, men tänk att få
flyga i ett flygplan.

Den underbara personalen, ja inte all men killen som höll i allt.
Dimitris såg till att alla skulle ha det bra, Och det gjorde de
flesta. Det var en som hette Håkan har tappat bort hans bild, jag
tänkte han kommer aldrig att orka färdig denna resa, men det gjorde han, hade han inte orkat fick han i alla fall bada i
medelhavet och besökt Grekland.
Ja så har det ju varit Lets Dance, det är ju hur bra och roligt som helst, om man har lite humor, och inte bara letar fel.
Att Nanna Grönvall lever är mer än underligt , hon föll väldigt
illa i går. Jag tycker det var hennes danspartners fel, som hittade på
ett vansinningt lyft. Men tro det  eller ej, hon kom tillbaka och de gjorde samma "SKITLYFT " igen. Hon fick minst röster så
hon åkte ur. Ingemars lilla dotter klappade sina små händer så det stod härliga till. Vet Ni jag såg inte utröstningen, för jag tänkte jag tager på mig nattsärken under tiden, tycker inte om Ack värmeland,
så det passar bra. Men vet ni Hajan somnade och vaknade i någon
kriminalserie. I hopsjunken , krokig stel och ont i nacken.
Man får skylla sig själv.
Idag är det repris på Greklandsresan på SVT.2
Jag har redan sett det i morse på SVT Play-
Är man TV-Nörd så är man , Nu är det dags för middag
potatismos och Strömmings flundror.



Mina fina Tulpaner som min dotter kom med i fredags, bilden
över dom, är mina Påskliljor som jag tycker verkar skit om
jag skall vara ärlig. Vi får se ?
 


6 kommentarer:

Anonym sa...

Jg hittade TV programmet på Facebook,
och jag kände precis som du. Vilken fantastisk upplevelse för alla, både gamla och unga. Det låter nästan som en overklig händelse. Tänk att få allting att gå ihop och att få de gamla ombord på planet med rullstolar och sånt.

Den där damen, som vick bäras in i havet av fyra flickor, var ju så otroligt lycklig. Jg hade tårar i ögonen, när det var slut.

Gud, eller någon, välsigna Tackos!

Ruth i Virginia

Anki sa...

Go´morron!
Tack för dina besök och alltid så rara kommentarer hos mig. Är så glad att ha dig bland mina bloggvänner :)
Såg också programmet om Greklandsresan... helt fantastiskt. Vilken härlig upplevelse för de gamla och vilket jobb för att få allt att klaffa!
Önskar dig en fin dag!
Kram

Mamma C sa...

Får kolla på play och se detta program. Nu är huset fullt av barn. Julia och Wilmer ringde igår så vi hämtade dom.
Just nu leker vi skola i köket. Jag ska ha hemkunskapslektionen sedan :)
Kram på dig

Änglarum sa...

Hej svejs! jag tycker stenmarks tös var så söt om inte annat lik sin far så det kan man inte ta miste på :))) så vårfint du har på din balkong mysigt ...tänk vad många sköna stunder det blir där framåt!Må så gott kramiz Jessica

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken häftig resa han ordnade för pensionärerna! Det måste ha varit en megaupplevelse!
Ja, jag läste att Nanne åkte ut, och såg på youtube eller nåt, hur hon slog sig, att hon inte slog sönder hela huvudet, stackarn.
Stenmark är väl inte världens bästa dansör men på något sätt så har han det där med "go" i sig så han lär sig säkert! Och vi är ju ett helt land som bara älskar honom, eller hur!
Agneta kram

Katta sa...

Jag såg den där otäcka smällen som Nanne fick, usch. Modigt av henne att fortsätta ändå, trodde hon skulle vara kvar längre. Önskar dig en fin vecka som kommer. Kram Katta