onsdag 7 januari 2015

Visst är det vackert, men fy hundan

Jaa, kära Ni jag vet att Ni älskar detta väder. Men
när nattpersonalen talade om att det vräkte ner snö
så tänkte jag, USCH.
Det stämde precis, alla vägarna var igensnöade
så blåste det med. Skönt att få vara inne, jag
duschade först sen satte jag först en vetedeg
Det känns ju underbart för mig, som inte orkat något förut. Hembakat fick jag när min dotter kom

på besök.
Det blev över 50 st , doften är ju underbar bara den.
Tar man det bara lugnt så går ju allt bra. När bullarna var klara, satte jag en Rågbrödsdeg. Men medan den jäste gick jag och lade mig en halvtimme.
Det är jätteskönt för min rygg, man bliver som en ny
människa bara man får sträcka ut sig ett tag.
Det blev 4 st inte så vackra, men vänta tills nästa
gång skall Ni få se. I dag gjorde jag Pasta till mig,
Bacon bitar med vitlök, sockerärtor och matlagningsgrädde. Bara att hälla av vattnet  och
blanda ihop. Enkelt, billigt och jättegott.
Nu gick jag och lade mig ett tag igen, satte äggklockan på en timmes rast.  Jag ville ju bli
klar tills Markurells del 2 i dag. Om Ni visste vad jag
tycker om mina dagar, jag är så nöjd just nu.
Fick se att Amaryllisen jag fick av Martina hade slagit
ut, den är så fin. Det var noga att hon köpt den för egna pengar, nu när hon jobbar. Jättegulligt tycker jag.
Den får jag passa nu, så inte den också välter. Det
är 2 st som inte slagit ut helt i toppen.
Den stora vita gick åt h----te , den ramlade och
bröts, skönt att krukan höll.
Jaa, nu vet ni vad jag sysslat med i dag, min arbetsdag började 06,15 så det har varit en lång dag.
Nu skall jag läsa lite skvallertidning som avslutning.
Vad Ni sysslat med får jag läsa i morgon. och kommentera. Hej då från Hajan.
 


12 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Snöade väldigt här igår också, var riktigt besvärligt och ta sig till jobbet. Idag är jag ledig, då regnar det och all snö är borta. Konstigt väder som kan växla så snabbt.
Så goda bullar och tekakor du bakat, du är bra på och fota dom också.
Kramar/AM

Herr Nilssons Fru sa...

Kors vad snö. Här kom några fjun i går också men de hann knappast till marken innan de försvann igen. Idag är de blåst o regn o jag hade hellre haft lite snö o minusgrader. Trist väder de här. Ich.

Många goda bakverk, undrar just när de kommit på tekniken så vi kan bjuda varandra på en kopp kaffe o en bulle över nätet :) en dag blir de säkert verklighet - från är bara om man hinner få uppleva de.
Kramiz

Maj sa...

Du är jätteduktig tycker jag med mat och bakning. Känner liksom doften av nybakade bullar ända hem till mig. Jag tittar också på Markurell Jättebra fast man redan känner till historien Klassiker!
Kram

Rantamor sa...

Men vad du är duktig som hunnit så mycket redan idag, bakat både bröd och bullar, och allt såg då så himlans gott ut att jag tror jag knackar på hos dig...
Och va snö du har fått, här har det regnat idag så vi har nog snart barmark eller halka.
Usch.
Har själv kokat en stor gryta med ärtsoppa idag, dom hade ju så fin fläsklägg att jag inte kunde låta bli att koka ärtsoppa , gott att ha i frysen när vi bli sugna.
Sen bakade jag rundstycken som jäser på plåtarna just nu.
Du förstår hur det kommer att låta om oss ikväll...bara att stena täcket ordentligt så att det inte blåser iväg ikväll.

Tjingelingen från Rantamor.

Mamma C sa...

Ska bli gott att få en bulle till kaffet på lördag. Köpte själv rågmjöl idag för att göra hålkakor till helgen.
Kram på dig

Gunillasljusglimtar sa...

Du är såå hejig du Hajan!..Jättefina brödkakor o fina bullar!..Kram på dig 💗 ♡ Gunilla

Äppelblom sa...

Men, oj vad du är flitig - jag blir alldeles svett. ;))
Hembakat bröd är ju så gott, men sedan barnen flyttade hemifrån, så bakar jag inte lika ofta.
Jag gillar inte heller snö och i all synnerhet när det är varannandagsväder och det snöar och töar. Får det ligga kvar och är ca 5 minus, så kan det vara okej.
Må så gott och stor kram till dig!

Rosa i huset i vitt sa...

Kikar in och önskar dig en fin helg
kram Rosa

Blommiga Rutan sa...

God eftermiddag!

Så fint du skriver, att du är nöjd med dina dagar, det låter så skönt, så roligt att höra.
Neeeeej du, jag tycker inte om snö! Men det är ju förstås roligt för alla barn.
Åhhh så sugen jag blev att baka när jag såg dina bilder, känner nästan doften!
Blir nog till att baka matbröd på söndag när jag är ledig.

Kramar Anncathrine

Änglarum sa...

Hej Hajan..åh nu tror jag doften nådde ända hit :))) tycker bröden ser fina ut jag) nä snön är ingen höjdare när det blåser o stormar om vartannat,däremot när den ligger vit o grann på taken o lite pudrigt över gräset :)) neb vi är som sagt på rätt sida av året nu.Kramiz Jessica

Anonym sa...

Kanelbulledoft över Atlanten.
Är det möjligt? Tror nästan så.
Min ursäkt att jag inte bakar kanelbullar är att det finns inte pärlsocker att köpa. Näe, nu ljugar jag. Jag är dålig på att baka. Har försökt flera ggr, men det blir bar golfbollar.
Det är så kul att läsa din blogg. Humor!
Tänk va´ trevligt vi skulle ha, om vi kunde träffas!

Ruth i Virginia

Ölandsvindar sa...

Ojojoj! Jag känner mig som 90 jämfört med dig! Pastasåsen ska jag prova. Jag älskar pastarätter så det får bli någon dag nästa vecka. Här blåser det fortfarande men ska lugna sig lite framåt eftermiddagen. Går Markurells nu? Det har jag missat. Jag försöker hinna med alla avsnitt av Jerusalem via datorn. Ska snart titta på avsnitt 4.
Kram från mig /Kerstin