söndag 18 januari 2015

Raggmunk med fläsk , bjöds det på i dag

Kvällen var Moreus, men det bästa i dag kom sonen med.
Han ville ju bjuda på middag i dag. Vilken service, ungefär som när jag nyss kommit hem från Sjukhuset och min dotter kom med
färdig mat för en hel vecka.


Ja i dag blev det Raggmunk med fläsk, jätte många och ett helt
fat fyllt med stekt fläsk.
Jag satt det på värmning i ugnen, Per och Martina åkte och handlade hem varor. Jag visste inte att han kunde fixa så fina
raggmunkar. Jättegoda, han hade stekt dem på Lördagen.
Tusen tack Pera. Det blev fyra över, dem fick de ta hem igen.
I dag orkade ingen någon efterrätt , vi tog kaffe och gott bröd till.
När de åkte hem, gick jag och lade mig ett tag.
Moreus var bra i kväll med , men många låtar som var svåra
att sjunga för gästerna också.
Moreus tog sig en svängom till och med ikväll, han hade ju 3 st flickor att dansa med.
Äntligen har jag en bukett tulpaner på mitt bord, 10 st som nog
blir fina när de kommit till ro i en vas.
Dessa har jag haft tända på balkongen sen första advent. Men nu har jag flyttat in dem till vardagsrummet. Det blev lite mysigt
tyckte jag.
Hade mina ljus tända under Så skall det låta, sen blåste jag ut dem.
för nu skall jag också gå till sängs. Nog var väl det en bra söndag
inget att klaga på. Nu får vi se vad som sker i morgon, inget ner
regn i alla fall det vill vi inte ha. Men vi får ju taga det som en prövning. Natti,  natti
 

10 kommentarer:

Rantamor sa...

Raggmunk med fläsk det var riktig husmanskost du fick. Tror att det,just husmanskost, är på väg tillbaka i köket. Bra det för det finns så mycket gott där.
Fick en kokbok med Pluras husmanskost, och det var recept han hade fått av sin mammam, som han åt som liten.
Mycket gott i den kokboken.

Tjingelingen från Rantamor.

Ölandsvindar sa...

Här har vi ätit raggmunk med fläsk både lördag och söndag. Det är så hiiiimla gott! Jag skrattade när jag läste att du äter bullar och mjölk trots att du inte väntar barn. När jag väntade barn gick jag upp en väldig massa kilo enbart på bullar doppade i varm choklad.
Kram, kram /Kerstin

Mamma C sa...

Det såg jätte smarrigt ut. Han är en fena i köket brodera min. Här har det lagas kyckling med pepparsås tills i morgon. Det var en av middagarna i påsen.
Kram på dig

Hajan sa...

morn,morn var det Grönpepparsås ?
Det brukar vara så gott till.
Usch vad snö det kommit, det gillar jag inte.
kramis från mig

Äppelblom sa...

Husmanskost äter vi ofta här hemma, men visst förnyar vi oss också och testar nya saker. Våra barn har också fortsatt att laga husmanskost och det tycker jag är roligt.
Raggmunkar, rårakor och fläsk är riktigt mumsigt och det gör jag när jag vill ha något riktigt smaskigt.
Du har så många rara människor runt dig som hjälper dig - så värdefullt.
Önskar dig en bra dag och var rädd om dig på onsdag för då kommer det mer snö, så då ser vi inte isfläckarna.
Kram

LyckligaPraliner sa...

Oj så god mat du blev bjuden på!! En maträtt jag gärna äter mycket av!

Tur du kommer ihåg att blåsa ut ljusen! Du skulle ha såna där ljus som går på batteri. Ser ut som värmeljus eller blockljus. Toppenbra är dom och säker!

Kram Ann-Louise

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åh vad gott med raggmunk och fläsk! Det är inte ofta jag äter det för jag är ensam i familjen att tycka om det. Det är en härligt tid nu när tulpanerna kommit.
Ha det fint!
Kram,
Regina

TantGlad sa...

Färdig mat för en hel vecka låter ju super . Husmanskost är gott det.
Mmm....

En skön vecka till dig.

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Åhhhh så hungrig jag blev nu! Raggmunk är jättegott !
Vilken rar son du har! Ja, dotter också för den delen.
Javisst är det så som du skrev till mig, att tiden går fort, alldeles för fort . Det tänket jag på nästan varje dag.
Fina tulpaner du har.

Ha det så gott
Kramar Anncathrine

Anonym sa...

När jag läser om raggmunkar tänker jag på mamma. Hon gjorde så otroligt goda raggmunkar, som alla älskade. HOn lät potatisen ligga så de blev gråa, så raggmunkar som är vita är inga riktiga raggmunkar för mig. När hon gjorde så fick hon göra ett helt lass, för då var hon tvungen att bjuda in mina syskon och andra, eftersom hon gjorde så goda. Hjälp nu känner jag att jag måste göra raggmunkar ikväll. Din son är så snäll.