söndag 11 januari 2015

Nu är Julen slut, julegranen bäres ut


Nu har det gått en tid igen sen jag hördes av. Men
Herre-Gud så mycket annat som hänt, man tror ej att det är sant. Vad är det för tidevarv vi lever i, man
bliver så ledsen, så ledsen . Jag skall inte breda på mer, det får räcka. Men jag tror detta är bara början,
på allt elände.
Här har jag själv haft Julgransplundring. Nu känns det tomt, men den dagen när jag styrde mest här
hemma då sken solen som aldrig förr.
Den rara bilden på granen och tomten , tog jag hos
ett grannpar här. Visst är det gulligt, tomten står på stolen och kollar så allt går rätt till. Det paret är
i min ålder, de  skulle ha julgransplundring för
sina barnbarn. Det skulle bli fiskdamm med metspö
och påsar att få napp-på. Precis som man gjorde själv förr,

för egna ungar och lek-kamrater.

Kan tala om att här har det snöat så det inte är klokt,
lade mig skapligt tidigt i går. Vad tusan är det som rinner? Har jag glömt en kran i badrummet? Nej vet
ni vad det var, himmelen var öppen totalt. Det vräkte ner, men nu hade det slutat snöa . Nu regnade det i stället ,sen varefter kom all snö som hade samlats på taken. Har ringt till sonen att han ej skall komma Hit.

 Det är bättre han är hemma än ge sig ut hit, i detta
förgrymmade väder. Det går fler tåg kan man säga.
I går var min dotter här och hjälpte mig få upp
gardinerna i kök och sovrum. Nu har jag fått upp min
älskade Gardinkappa som jag virkat. Det bliver ett mysigare kök tycker jag. Min kökshjälp i keramik
kommer från Tyskland, hon har varit här över 20 år
henne ställer jag aldrig undan. Hon är en städtomte
förklarade de för mig när jag köpte den. Sen har jag
en Kökshäxa, som jag köpte där min man bodde, de
sista åren.

Det var vad jag hade i dag och visa er, till middag
bliver det potatismos och köttbullar, det får duga.
ta det lugnt nu om det går i detta hetsiga
tidevarv.





7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Ja det är otäcka saker som hände i Frankrike, man undrar vad som händer nästa gång. Här har vi också slängt ut granen och belysningen i fönstren åkte ner idag.
Ha en bra söndag
Kramar/AM

Maj sa...

Här har Egon slagit till med stormvind i byarna. Det dånar i huset och här behöver jag inte tänka på att gå ut. Idag liksom igår blir det innedag. Tur att jag är sportintresserad så det har blivit en hel del skidåkning.
Några dagar till är tomtarna framme innan de försvinner "in i vrårna" tills nästa advent. Kram

Eva i Dalarna sa...

God fortsättning på 2015 önskar jag dig Hajan! Du har börjat det flitigt tycker jag, bakar och står i. Heja dig!
Hos mig finns alla julsaker kvar, det blir ju tjugondaknut i veckan och jag brular alltid vänta till den dagen. Men då känns det skönt att städa undan!

Livet på Vestergård sa...

God fortsättning på det nya året!
Jag har också städat undan julen. Visst blir det lite tomt men det är ändå dags nu tyckte jag.
Hoppas att ovädret inte håller i sig så länge. Ha en fin söndagkväll!

Mamma C sa...

Ja, fy så halt och knöligt det var på trottoarerna i stan. Julia blev jätteglad för örhängena. Nu är det snart tv här.
Puss och kram

Gunillasljusglimtar sa...

Ja världen blir bara grymmare o grymmare...Man vet inte vilket ben man ska stå på snart...Allt är ju kaos i denna tid! Fina saker du fick fram nu du Hajan! Vädret var riktigt otäckt emellanåt i gårkväll o natt! Kram o gonatt / Gunilla

Fågel Blå sa...

Ja det är mycket hemskt som händer i våran sjuka värld, och det verkar bara bli värre och värre!
Härlig ný vecka till dej
Kram Kathrine